NLF

NYHETSBREV FRA NLF ROGALAND OG AGDER UKE 15 /24

Dato 12.04.24
Forbundsleder Tore Velten kommer til årsmøtet Forbundsleder Tore Velten kommer til årsmøtet

God dag.

NLF Rogaland og Agder har satt sammen informasjon vi mener er relevant fra regionen vår. Her finner du også informasjon fra NLF og lastebilrelatert stoff fra både inn og utland.

Denne e-posten går til alle NLF-medlemmer i Rogaland og Agder, samarbeidspartnere, politikere, veieiere og andre med interesse for næringen.

 

ÅRSMØTET 2024

Årsmøtet foregår i Sandnes neste helg. For de medlemmer som vil komme på programmet lørdagen spanderer lokalforeningen en dagpakke inkludert lunsj. Det er selve årsmøtet, utstilling og vandring hos samarbeidspartnere, lunsj, innlegg fra statssekretær Tom Kalsås, forbundsleder Tore Velten, Volvo med siste nytt, med mer. Bare gi oss beskjed så bestiller vi.

 

Papirene til årsmøtet er sendt i egen mail til Agder og Rogaland. Om du mangler de sier du fra og vi oversender de på nytt.

 

Du finner programmet i linken under:

https://media.lastebil.no/public/Program_aarsmotet-2024_AR.pdf

 

Om du vil delta på hele årsmøtehelgen er du selvfølgelig velkommen til det. Her ligger informasjon om påmeldingen:

https://media.lastebil.no/public/Innkalling_aarsmoete_NLF_AgderogRogaland-Sandnes2024.pdf

Statssekretær Kalsås kommer Statssekretær Kalsås kommer

 

SIER NEI TIL Å KUTTE PRISENE PÅ E39 MELLOM KRISTIANSAND OG MANDAL

Nå går det snart like mange biler over 5,6 meter på den gamle veien (FV 439) som på den nye E39 mellom Kristiansand og Mandal. I mars var gjennomsnittlig trafikkmengde på lengre kjøretøy på gamleveien ved Volleberg 1.015 biler, mens på nye veien 1.333 på tilsvarende sted. Det vil si at det nesten er likt.

Vegdirektoratet sier nei til å sette ned takstene. Det vil si at det vil koste 381 kroner på 30 kilometer. Det vil si at vi snart er oppe i 130 kroner mila. Med lastebil og maks 80 kmt sparer man ikke mye tid kontra å bruke «gamleveien».

Agder fylkeskommune har fått i oppdrag å utrede hva som kan gjøres og skal legge fra sine skisser i juni.

Tidligere har Omdal transport sluttet å kjøre den nye veien. Flere selskaper vil følge etter for å spare inn 762 kroner tur-retur uten vesentlige besparelser. Noen velger en vei når de kjører uten last og en annen med last.

 

Som et apropos gikk det 9.566 biler totalt sett på gamleveien og 8.780 på nye E39. Det vil si godt over halvparten på gamleveien. Da må jo politikere innse at det ikke er kost nytte i dette og at det er blitt for dyrt.

 

Når E39 er ferdig til Kvinesheia blir nytteverdien større for de som kjører hele strekket, men for de som skal til Mandal vil dette ikke endre seg i framtiden.

I « lederartikkelen» i Fædrelandsvennen var også dette tema denne uka. Her sier bla. annet lederen: «Hvis en dyr og trafikksikker vei skal ha noen hensikt, må den brukes. Derfor er det høyst forståelig at frustrasjonen er stor når prisene økes betydelig, med den naturlige konsekvensen at bruken av veien går ned. Det kan ingen være tjent med».

 

KOLONNEKJØRING I BYFJORDTUNNELEN NESTE UKE

Mandag 15. april starter Statens vegvesen et større vedlikeholdsarbeid i E39 Byfjordtunnelen. Trafikken blir styrt med døgnkontinuerlig kolonnekjøring. Vegvesenet har lovet oss å tilpasse med ferjeankomst og avgang så godt det lar seg gjøre.

https://kommunikasjon.ntb.no/pressemelding/18065947/kolonnekjoring-i-e39-byfjordfjordtunnelen-i-uke-16?publisherId=17847490&lang=no

 

SPENNENDE TEKNOLOGI TESTES UT PÅ SMALE VEIER I NORD-NORGE

Et pilotprosjekt kalt «Smart fremkommelighet» har blitt lansert for å forhindre at trailere møter på hverandre i flaskehalsene. Målet er å for å forebygge stengte veier og ulykker. En app gir tungtransport beskjed når de nærmer seg møtende trafikk. Det gjør at de kan kjøre til side og unngå konflikter.

Dette testen nå ut og her kan du lese mer om prosjektet:

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/ny-teknologi-skal-hindre-vogntogulykker-pa-smale-veier-1.16828410

 

FLOTTE MULIGHETER I KARTET TIL STATENS VEGVESEN

I linken under finner du kart. Der finner du alt av akselrestriksjoner, både korte og langsiktige endringer. Du finner også veiarbeider. Her kan du også se informasjon om fjelloverganger samt planlegge lovlige ruter for tunge kjøretøy. Dette kartet er under utvikling og kommer til å bli veldig bra. Det har masse god informasjon allerede:

https://www.vegvesen.no/trafikk#/?lat=58.13718&lng=7.87216&zoom=10&layer=fer,tra,ctv,tfl

 

OVERFØRING AV GODS FRA VEI TIL SJØ OG BANE

I den nye NTP ‘en har Regjeringen innsett at man ikke kan «vedta» overføring av gods fra vei til sjø og bane. Det er veldig bra for da kan den enkelte transportform utvikle seg på en måte som er best mulig for behovet den enkelte transportformen skal dekke. Dette er «godfot» teorien til Nils Arne Eggen.

Det er nok vekst til alle transportformer Det er nok vekst til alle transportformer

«Studiene av godstransport i Norge og resultatene i EU viser at ambisjonen om 30 prosent godsoverføring verken er hensiktsmessig eller realistisk, fastslår regjeringen i sin nye Nasjonale transportplan».

Det er en mer realistisk tilnærming til dette i NTP. 60% av alt godset i Norge fraktes under 30 mil. Da er omlasting svært lite hensiktsmessig på alle vis.

60 prosent av alt gods under 30 mil 60 prosent av alt gods under 30 mil

 

HUSK Å MEDBRINGE NYE LØYVER STRAKS DISSE ER MOTTATT

Nå har flere fått på plass nye fellesskapsløyver, og det er svært viktig å være klar over at de gamle ganske umiddelbart blir ugyldige og må returneres til SVV kort tid etter at de nye er mottatt. Hvis du har mottatt fellesskapsløyvene og de ikke er med under kontroll, kan det ilegges bøter. 

Med andre ord betyr det at så snart du har mottatt fellesskapsløyvene, må disse byttes ut med de gamle og tas med i bilen.  

Dersom du ennå ikke har søkt om fellesskapsløyve begynner det å haste. Her finner du tips til prosessen.  

https://lastebil.no/Aktuelt/Nyhetsarkiv/2024/Roede-loeyver-blir-ugyldige-naar-nye-fellesskapsloeyver-er-mottatt

 

NYREGISTRERTE OVER 16 TONN SÅ LANGT I ÅR

Etter 1. kvartal 2024 ligger salget 1,5% under 2023 når det gjelder biler over 16t. Mars måned alene ble det registrert 30% færre biler. En del av forklaringen er nok Påsken.  

Det er registrert 72 elektriske biler over 16 tonn noe som tilsvarer 4,7% av nyregistrerte.

Det er registrert 140 gass biler som tilsvarer 11% av nyregistrerte noe som viser en oppgang på 82% i forhold til 2023.

Slik ser listen ut per 1. kvartal 2024:

Scania 576, Volvo 469, Mercedes 135, MAN 37, Renault 26, Iveco 18, DAF 7 og andre 3

 

100 HYDROGENLASTEBILER TIL NORGE NESTE ÅR?

Det er spennende å se hva dette prosjektet bringer. Kommer det 100 hydrogendrevne lastebiler må det også komme fyllestasjoner. Den evinnelige «høna og egget» diskusjonen (selv om alle vet at egget kom først).

Her skal hele verdikjeden jobbe sammen. Så det blir spennende å følge med på prosjektet videre, den som lever får se.

https://www.yrkesbil.no/h2-trucks-hydrogen-man-truck-bus/100-hydrogendrevne-man-til-norge-i-2025/4090693

 

TEST THE BEST KARAVANE – MERCEDES BENZ REISER NORGE RUNDT

Se de nyeste modellene fra Mercedes-Benz og Fuso hos din lokale forhandler i Agder og Rogaland.

Modeller som er med:

Actros F 2553 LS

Actros 2553 LS Edition 3

Arocs 3258 L Krok Tridem e

Actros 300 4x2 Skap (2 stk)

eCanter Next generation

 

29.-30. april - Bertel O. Steen Lastebil og Buss Avd. Kristiansand

2.-3. mai - Bertel O. Steen Lastebil og Buss Avd. Stavanger

6.-7. mai - Wathne Last og Buss As Haugesund

Du finner reiseruta for hele landet her:

https://boslb.no/bussverden/aktuelt/test-the-best-karavaner-2024

 

VELKOMMEN TIL NYE MEDLEMMER
Vi ønsker Stas transport AS fra Lyngdal og Greibesland Transport AS i Bjelland velkommen som nye medlemmer i Agder!

 

God helg om litt!

 

Med vennlig hilsen
Norges Lastebileier-Forbund
Region 4 – Agder og Rogaland

Reidar Retterholt
Regionsjef

Epost;         rr@lastebil.no

Mobil:         + 47 907 73 207                

Telefon:      + 47 415 44 100

Fra media:

https://www.akeritidning.se/sv/nyheter/uppat-registreringar-av-nya-ellastbilar

https://www.nrk.no/nordland/polsk-lastebil-stengde-e10-i-vesteralen-fleire-gongar-pa-eitt-dogn-1.16822397