NLF

NYHETSBREV FRA NLF ROGALAND OG AGDER UKE 21/24

Dato 24.05.24
60 elever fra Sam Eyde VGS på vei ut i markedet 60 elever fra Sam Eyde VGS på vei ut i markedet

God dag.

NLF Rogaland og Agder har satt sammen informasjon vi mener er relevant fra regionen vår. Her finner du også informasjon fra NLF og lastebilrelatert stoff fra både inn og utland.

Denne e-posten går til alle NLF-medlemmer i Rogaland og Agder, samarbeidspartnere, politikere, veieiere og andre med interesse for næringen.

 

VI MÅ FÅ SMIENE – HARESTAD PÅ PLASS FØR ROGFAST STÅR FERDIG

E39 Smiene-Harestad skal binde Rogfast og Ryfast sammen til / fra Stavanger.

Det er nå sterke krefter som arbeider for at dette må inn i første periode i ny NTP. Om det ikke skjer vil tunnelen til 25 milliarder ende i en åker. Og da er det ikke så hyggelig å klippe snora på Rogfast.

Selvfølgelig kan det gjøres tiltak for å få til en midlertidig løsning om det ikke lykkes, men midlertidige løsninger er som regel dyre.

Bare i masseforflytning vil det være om lag 30.000 lastebil lass ut og 25.000 tilbake som en del av midlertidig tiltak (bra for business da…….), men det er ikke slik vi ønsker å tjene penger.

NLF Rogaland har sammen med flere organisasjoner levert en egen høring på denne sake. Du kan se høringen her:

https://media.lastebil.no/public/Brev_23.05.24_Horingsuttalelse_reguleringsplan_E39_Smiene-Harestad_til%20Randaberg_og_Stavanger%20kommuner.pdf

 

NYE DØGNHVILEPLASSER LANGS RV9 I SETESDALEN

Det er ok med døgnhvileplasser langs E18 fra Tvedestrand og sørover i Agder. Det er ok på E39 også til «Ritas plass» på Circle K Livold. I indre bygder er det rett og slett kleint med døgnhvileplasser.

Nå er «statsmaktens lange arm» i Vegvesenet sør, mr. Hansen på offensiven. Han vil åpne en døgnhvileplass i Valle før ferien (i år……). Han har til og med lagt ned grunnsteinen på sanitærbygget.

Så lover han i samme åndedrag en døgnhvileplass på Evje. Her vil han også friste med ladeplass for tunge kjøretøy og kort vei til en fersk burger, nå snakker vi. Det blir i så fall den første offentlige ladeplassen for tunge kjøretøy i Agder og Rogaland med ferske burgere! Det kaller vi offensivt.

Dette vil være veldig bra da den dekker både Rv 9 og Fv 42.

Sanitæranlegget under bygging Sanitæranlegget under bygging

 

MDG SIN NTP

Miljøpartiet De Grønne har lagt fram sin alternative transportplan.

Det er interessant å se at de ønsker å bevilge 1 milliard mindre til døgnhvileplasser og ladestasjoner for tunge kjøretøy enn forslaget fra Regjeringen (S 38). Det er nesten utrolig i forhold til en grønn omstilling. Regjeringen vil gi 3,5 mrd., mens MDG vil gi 2,5mrd.

MDG vil også legge ned Nye veier AS.

ALLE veiprosjektene gjennom vår region skrinlegges – alle.

De vil også reversere og si nei til all bruk av modulvogntog, ja det er sant. Se side 40. I tillegg vil de øke bompengene i byene.

Regjeringen avvikler målet om 30% gods overføring fra vei til sjø og bane. I og med at de ønsker at alle transportformer skal utvikle sine fortrinn. MDG vil fortsette kravet.

Bortsett fra disse nyhetene er det ikke mye det står om godstransport i MDG sin versjon av NTP. Kanskje godstransport på vei rett og slett bare skal avvikles og godset overføres sjø og bane? God lesning:

https://assets.nationbuilder.com/mdg/pages/6854/attachments/original/1716381282/gronntp-mdg-2025-2036-v3.pdf?1716381282

 

ASFALTARBEIDER I BYFJORDTUNNELEN

Alle felt fra bunnen og opp til Randaberg skal freses og asfalteres. Jobben finner sted fra 27. mai til fredag 31. mai klokken 06.00 og 3. juni til fredag 7. juni klokken 06.00.

Det blir døgnkontinuerlig kolonnekjøring og to kjørefelt skal være åpne på dagtid, og ett på natten.

 

NLF Rogaland har bedt om at det tilpasses kolonner etter ferjeankomster. Da fikk vi følgende svar:

«Det vil bli kontinuerlig ledebilkjøring, opptil 12-15 ledebiler på dag.

I store deler av dagen fra kl. 07.00 til 21/22.00 vil det kjøres ledebil/følgebil i 2 felt opp og ned. Kun avbrutt når maskiner og utstyr må påfylles drivstoff og vann.

På natt vil hensynet til ferje ankomster bli tatt, da det kjøres med ett mindre antall ledebiler og da er det gitt godkjenning til at entreprenøren kan arbeide i 2 felt omgangen».

https://kommunikasjon.ntb.no/pressemelding/18106125/byfjordtunnelen-blir-asfaltert?publisherId=17847490&lang=no

 

60 NYE SJÅFØRER PÅ VEI UT I MARKEDET

I kontakt med Sam Eyde videregående skole om en helt annen sak kom det en godmelding fra skolen:

«Nå er det ikke lenge igjen før vi tar ferie etter å ha fått ca. 60 nye yrkessjåfører ut på veien dette skoleåret».

Det er fantastisk når vi tenker på veksten som skal være i transportarbeidet framover.

Flere jenter inn i næringen Flere jenter inn i næringen

 

HVO100 ELLER BIODIESEL MÅ VÆRE EN DEL AV LØSNINGEN FRAM TIL VI HAR GODE NOK ALTERNATIVER

I en pressemelding sier Volvo Trucks:

«- Våre kunder etterspør løsninger for å redusere sine karbonutslipp, og fornybart drivstoff er et attraktivt alternativ - det er ganske enkelt en effektiv måte å redusere CO2 fra transport her og nå», sier Jan Hjelmgren, sjef for produktstyring og kvalitet i Volvo Trucks og fortsetter:

- Som en global lastebilprodusent må vi imøtekomme et bredt spekter av transportbehov og markedsforhold, og derfor investerer vi ikke bare i ny teknologi, men også i løsninger som dekarboniserer transport på kort og lang sikt.

Reduksjon i utslipp fra bruk av biodiesel er mellom 30% og 70% sammenlignet med tradisjonell diesel, avhengig av type råstoff som brukes til å produsere drivstoffet, forteller Volvo Trucks i meldingen».

 

Dette viser at fornybart drivstoff (som B100 / HVO100) må være en del av den kortsiktige løsningen fram til vi har alternativer som er gode nok.

Forrige medlemsmøte presenterte også Drivkraft Norge en veiled som kan / bør benyttes ovenfor dine leverandører av kan sette krav til biodrivstoff.

Veilederen skal være et hjelpemiddel for hvordan gjennomføre gode offentlige og private anskaffelser av bærekraftig biodrivstoff utenfor omsetningskravet. Veilederen viser hvilke krav som anskaffelsen bør sette til leverandør, slik at anskaffelsesprosessen blir best mulig for både anskaffer og leverandør

https://www.drivkraftnorge.no/globalassets/felles/veileder-anskaffelse-biodrivstoff.pdf

 

SR GROUP SATSER PÅ HYDROGEN

Bjørn Røstad som er en av eierne i SR Group var til stede på lanseringen av MAN sitt hydrogen program. Det har vært kjent at SR har lagt inn en ordre på 10 – 17 MAN.

Dette blir veldig spennende, og det er viktig at selskaper nå tester ut hydrogen.

https://lastebil.no/Aktuelt/Nyhetsarkiv/2024/Fikk-hilse-paa-nye-MAN-hTGX

 

FOREDRAG SAMFERDSELSUTVALGET I AGDER FYLKESKOMMUNE

Denne uka hadde NLF Agder foredrag for hovedutvalget for samferdsel og mobilitet. Her finner vi mange toneangivende politikere i Agder.

Hovedsakene våre var:

- Gartnerløkka 25 / 27

- Nye veier AS

- Døgnhvileplasser

- Rekruttering

- Miljø - lade / fylle infrastruktur

- Insitamenter biogass og hydrogen

-Bompenger

-Trafikksikkerhet

Du kan eventuelt se hele presentasjonen her:

https://media.lastebil.no/public/240522_NLF-Agder_Samferdselsutvalget_Agder_FK.pdf

 

BREV TIL SAMFERDSELSMINISTER OG STORTINGET OM ØKTE VEKTER OG DIMENSJONER

« Økte vekter og dimensjoner – En rask og viktig vei til bedre miljø» er overskriften i brevet NLF denne uken sendte statsråden og Stortingets Transport & kommunikasjonskomite.

Denne saken er egentlig en «du tror det ikke før du ser det» sak. Vi startet for alvor å jobbe med saken i 2018, men før den tid var det også sporadiske henvendelser til Vegdirektoratet.

Transport økonomisk rapport har også konkludert positivt i sin rapport. Å øke vekter og dimensjoner er samfunnsnyttig.

Det blir egentlig vanskelig å forholde seg til dette. Hvorfor møter vi motstand når alle beregninger er positive?
Det er bare å spekulere, men det sitter noen mektige mennesker et eller annet sted i «systemet» som blokkerer for utvikling, og slik kan vi ikke ha det.

Nå får de som har fått brevet og som har makt til å gjøre noe med det gjøre som ordtaket til Nike: «just do it!»

https://media.lastebil.no/public/NLF-Okte_vekter_og_%20dimensjoner_SD_mai_2024.pdf

 

129.500 I GEBYR FOR UTENLANDSK VAREBIL

Det ble en dyr tur til Norge for eieren av varebilen som ble stoppet på Øyer kontrollstasjon 15. mai. På varebilens tilhenger sto det to personbiler. Kontrollørene fant flere feil:

Overlast, ulovlig kabotasje, manglet fraktbrev, manglet vognkort med mer.

Resultat ble gebyr på totalt kr 129.500 kroner.

 

MYE INTERESSANT I SISTE DIGITALE MEDLEMSMØTE

I det siste medlemsmøtet var det mye interessant og svært relevant. Det er først og fremst det som blir sagt som er av interesse så dette kan du sette på i bilen og høre på sendingen. Her finner du informasjon om:

  • Akselløftesaken
  • Arbeidstid
  • Arbeidsavtaler
  • Forbedring av YSK kurs
  • Drivstoff Norge sin veileder

Så her er det bare å logge seg inn og høre på nytt og nyttig:

https://lastebil.no/Medlem/Lukket-medlemsomraade/Medlemsmoeter/08.-mai-2024

 

UNDERSØKELSE OM SJÅFØRMANGEL

NLF ber alle, som har mulighet, om å ta del i den årlige IRU-undersøkelsen som tar for seg utfordringen med sjåførmangelen.

Målet er å få et bilde av den nåværende etterspørselen etter profesjonelle sjåfører innen veitransportsektoren og å identifisere tiltak for å beholde nåværende sjåfører og tiltrekke nye.

Din deltakelse og bidrag er avgjørende for å få pålitelige data om transportnæringen.

Svarene du gir er anonymisert. 

https://www.surveymonkey.com/r/IRUDRIVERSHORTAGE2024?lang=no

 

SPESIALTILBUD PÅ KIA TIL NLF MEDLEMMER

Ut juni 2024 får medlemmer i NLF et spesialtilbud på Kia EV6 GT, inkludert vinterhjul med metallic lakk og levering.

Alternativt får du spesialtilbud på Kia EV6 Special, som også kommer med bakhjulstrekk.

https://media.lastebil.no/public/kia_EV6_GT_spesialtilbud_NLF.pdf

 

SIKRE HØSTEN BESTILLINGER AV DEKK

Som NLF Medlem har du kjempegode betingelser hos oss i Vianor. Du kan sikre høstens levering ved å gjøre din bestilling nå:

https://media.lastebil.no/092/0000921761.pdf

 

Ha ei fin helg etter hvert!

 

Med vennlig hilsen
Norges Lastebileier-Forbund
Region 4 – Agder og Rogaland

Reidar Retterholt
Regionsjef

Epost;         rr@lastebil.no

Mobil:         + 47 907 73 207                

Telefon:      + 47 415 44 100

Pressevakt:  + 47 415 44 200

Fra NLF sentralt:

https://lastebil.no/Aktuelt/Nyhetsbrev/Nyhetsbrev-2024/Nytt-fra-NLF-uke-21-2024

 

Fra media:

https://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Sporsmal/Skriftlige-sporsmal-og-svar/Skriftlig-sporsmal/?qid=98985 

https://www.nettavisen.no/okonomi/store-ambisjoner-for-elektriske-lastebiler-men-svart-lite-salg/s/5-95-1807825

https://lastebil.no/Aktuelt/Hendene-paa-rattet

https://dtl.eu/nyheder-og-presse/nyheder/langt-de-fleste-kommer-til-at-betale-den-hoje-vejafgift

https://www.mtlogistikk.no/pa-kaikanten-av-noe-stort/900078

https://www.trailer.se/artikel/volvo-utvecklar-lastbilar-som-drivs-med-vatgas