NLF

NYHETSBREV FRA NLF ROGALAND OG AGDER UKE 25 / 2025

Dato 19.06.25
Noen av de som representerte regionen på landsmøtet Noen av de som representerte regionen på landsmøtet

NLF Rogaland og Agder har satt sammen informasjon vi mener er relevant fra regionen vår. Her finner du også informasjon fra NLF og lastebilrelatert stoff fra både inn og utland.

Denne e-posten går til alle NLF-medlemmer i Rogaland og Agder, samarbeidspartnere, politikere, veieiere og andre med interesse for næringen.

 

INFORMASJONSMØTE OM GARTNERLØKKA UTBYGGINGEN SAMT INFORMASJON OM BIOGASS

Torsdag 26. juni inviterer NLF og Rolands til en informasjonskveld som omhandler Gartnerløkka utbyggingen og biogass som drivstoff.

Når blir trafikken bli påvirket av Gartnerløkka utbyggingen?
Alle faseplaner blir gjennomgått.

Her er det rikelig med muligheter for spørsmål og kommentarer.

Her kommer:

  • Kjetil Bakke fra Ramudden,
  • Jahn Ivar Systad fra Statens vegvesen
  • Prosjektleder Odd Rune Osmundsen fra Eiffage. 
  • Anders Ian Skjerstein Ham fra Eiffage

Etter informasjonen angående Gartnerløkka vil vi få et foredrag om gass som drivstoff. Vi har selvfølgelig servering også.

Du finner alt om påmelding i linken under:

https://lastebil.no/Aktuelt/Hva-skjer/Paameldinger/GARTNERLOEKKA-HELE-PROSJEKTET-26.-juni-kl.-18.00

Gartnerløkka 2028 Gartnerløkka 2028

 

LANDSMØTET ER OVER FOR DENNE GANG.

Da var landsmøtet 2025 over. Det var mange gode diskusjoner og vedtatte resolusjoner. Disse resolusjonene kommer jeg tilbake med straks de er klare for publisering.  

Tore Velten ble gjenvalgt som forbundsleder og Anders Krog som nestleder.

https://lastebil.no/Om-NLF/Forbundet/Forbundsstyret

Tore Velten Tore Velten

I regionen vår ble Kjell Haugland takket av etter 13 aktive år i forbundsstyret. Det er bare å si 1000-takk til Kjell. Han har gjort en kjempejobb med saker fra regionen. Samtidig sitter Kjell på en svært god kompetanse og erfaring fra et langt liv i lastebilfaget. Dette har han bidratt med i grupper for «teknisk» og «spesialtransport». Det har vært viktig med kompetansen i arbeidet med samarbeidspartnere. Så er Kjell kjent for å være tydelig, og det trenger vi også.

Kjell ble også hedret med fortjenestemedalje i gull.

Kjell takkes av Kjell takkes av

 

Lars Reidar Grimestad erstatter Kjell i forbundsstyret. Lars Reidar har lang erfaring fra bransjen. Kan er på et vis født inn i bransjen da han far Aanen Grimestad har vært aktiv i bransjen og i NLF i en mannsalder. Lars Reidar har arbeidet og drevet små og store transportbedrifter.

Han har sittet i styret i NLF Agder siden 2021 og er daglig leder og med i styret i flere transportbedrifter. Han representerer Pentagon transport via sitt medlemskap.

Lars Reidar kjenner det lokale, regionale, nasjonale og internasjonale transportfaget godt. En styrke fra han er også tydeligheten og kompetansen.

Grimestad (tv) Grimestad (tv)

 

Sigve Lervik ble valgt til varamedlem til forbundsstyret fra region 4. Sigve arbeider med sikkerhet og oppfølging av HMS, kjøre hviletid med mer i Hustvedt & Skeie.

Sigve på talerstolen under landsmøtet Sigve på talerstolen under landsmøtet

Regionen var aktive i flere deler av debattene. Selv om ikke fikk gjennomslag for alt ble våre saker godt debattert. Det mest skuffende var nok at representantskapet i år med landsmøter ikke ble nedlagt og at resolusjonen om drift og vedlikehold ble stående lite endret. Sånn er heldigvis demokratiet, og det skal vi være glede for at vi har i NLF. Flertallet av delegater bestemmer.

Sigmundsen under landsmøtet Sigmundsen under landsmøtet

Det var også flere bedrifter fra Agder og Rogaland representert som ikke var delegater eller styremedlemmer i fylkene. Takk til dere. Selv om man ikke er delegat, er det fint med engasjementet og de gode samtalene mellom sesjonene.

 

POLITIKERE PÅ BEDRIFTSBESØK

NLF Agder og Rogaland vil bruke mye av tiden før og like etter valget til å ha samtaler med politikerne.

Vi startet denne uka med Haagen Poppe fra Høye i Aust-Agder (av en eller annen merkelig grunn er valget er etter gamle fylkesgrenser).  Vi vil tilstrebe å legge møtene til en medlemsbedrift, og først ute var møtet med Poppe hos Transport-Service i Arendal.

Vi gikk i korte trekk gjennom følgende agenda med Høyre politikeren:

  • Fritak bompenger for biogasskjøretøy

Flere byer har etter hvert gitt like vilkår i bomringer som el-bilen. Det skal kun selges nullutslipps tunge kjøretøy innen 2030.

Nullutslipps biler er svært dyre i forhold til dagens dieselbiler. For å ha noen insentiver trenger vi fritak for biogass kjøretøy i bomringen.

  • HVO100 får pluss poeng i anbudsprosesser.

HVO100 er en fornybar diesel og kan kjøres i alle dieselmotorer. Den reduserer CO2-utslipp med opptil 90%. HVO100 har de samme bruksegenskapene som fossil diesel. Vi ønsker at i overgangen til 0-utslipp skal HVO100 utenfor omsetningskravet få pluss poeng i anbudsprosessene til offentlige innkjøp.

  • Nye veier AS

Nye veier er viktige for vår region. De skal bygge ny trafikksikker hovedvei mellom Grenland og Ålgård.

Derfor er finansieringen av Nye veier AS viktig for oss slik at vi får en trygg og effektiv logistikk til / fra markedene på Øst- og Vestlandet.

Vi ser at Nye veier er underfinansiert og derfor blir veiene bygget til dels stykkevis og delt. Vi ønsker derfor at det skal tilføres flere investerings midler til Nye veier AS.

  • Lastebiler i kollektivfeltet

        I store deler av kollektivfeltet / bussveien er det i dag ledig kapasitet. Enkelte strekninger er det ledig hele døgnet, andre steder utenom rushtid.

  • Effektavgiften gir svært høye strømregninger

En elektrisk lastebil er ca. 2,5 ganger dyrere enn en vanlig dieseldreven bil. En effektiv utnyttelse av lastebilen er derfor viktig for å forsvare investeringen.

Derfor må vi bruke de 45 minuttene sjåføren har som hviletid i lovverket til hurtiglading. Dette gjør at effektavgiften på strømregningen blir høy da mange trenger hurtiglading. Det er ofte vi ser at effektavgiften er større en strømprisen.

  • Bompenger

Lastebileieren skal overføre kostnader for bompenger til sine oppdragsgivere. Det vil si at kostnadene for bompenger vil gå til transportintensive næringer vest i Agder og i Rogaland. Nå sier kundene våre nei, vi må kjøre gamleveien. Det går på trafikksikkerheten løs. Lastebileierne kan ikke «sponse» dette.

  • Rekruttering – skole Flekkefjord – nedleggelse Setesdal

Vi mangler sjåfører. I en konsulentrapport til AFK er Transport og logistikk linjen på Setesdal VGS tenkt flyttet til Vennesla.

Det er ingen skoler for sjåfører mellom Vennesla og Bryne. NLF og Opplæringskontorene ønsker også en klasse i Flekkefjord. Her har bedriftene behov. Det vil si å utdanne lærlinger rett i jobb.

Når nytt storting trer sammen igjen etter valget ønsker vi også kjøre politikere fra Rogaland og Agder og inn til Oslo. Det er viktig at de ser og kjenner våre utfordringer langs veien.

Har du lyst til å ha med en stortingsrepresentant hører vi fra deg.

Poppe og Skripeland (th) Poppe og Skripeland (th)

 

MØT SAMFERDSELSMINISTEREN I ARENDAL 13. AUGUST

Som vanlig har vi et medlemsmøte / lastebilkveld under Arendalsuka. Dette har vi i flere år hatt et godt samarbeide med Bertel O. Steen om.

Det blir bra foredrag og noen av de som kommer er:

  • Samferdselsminister
  • Flere representanter fra Vegvesenet
  • Nye Veier AS
  • Mercedes med stjerne innlegg
  • Forbundslederen i NLF
  • Administrerende i NLF

I tillegg kommer selvfølgelig mange gode kolleger og andre som er interessert i bransjen vår. Det blir servert et godt måltid.

Du får selvfølgelig anledning til å stille spørsmål til alle, samt kommentere innleggene. Du melder deg på her:

https://lastebil.no/Aktuelt/Hva-skjer/Paameldinger/Velkommen-til-medlemsmoete-under-Arendalsuka-Samferdselsministeren-kommer-ogsaa

Fra tidligere møte Fra tidligere møte

REVIDERT NASJONALBUDSJETT

Kanskje ikke så mye som er vesentlig i revidert, men Regjeringen har og samarbeidspartiene er enige om å øke med 500 millioner kroner til samferdsel i fylkene. Her finner du alle forslagene av større og mindre karakter i budsjettet:

https://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Publikasjoner/Innstillinger/Stortinget/2024-2025/inns-202425-540s/?m=0#m1_1

 

SETTER NED TAKSTER PÅ BOM I RYFAST

Regjeringen gir noen millioner i revidert for å sette ned takstene i Ryfast i gra 01.07. 2025 og ut 2026. Det vil si at kastene blir redusert med 33%. Så vidt vi kan se gjelder dette også takstgruppe 2 (over 3.500 kr).

Dette viser at det er mulig å få til. Vi vet at fylkesordfører Arne Thomassen skal møte Samferdselsministeren i dag. Så får vi se om de også får resultater. Det er valgår……

https://www.nrk.no/rogaland/ryfast---norges-dyreste-bomvei---blir-33-prosent-billigere-1.17459403

 

VI MÅ FÅ ORDEN PÅ NYREGISTRERING AV KJØRETØY

Vi snakket forrige uke om «Klepp saken». Her ser vi at Klepp spesialtransport har kjempet med Statens vegvesen i fem år for å få til en fornuftig avklaring.

Det å drive et lastebilfirma er en skikkelig krevende oppgave. Det er gjennomregulert og krever svært mye oppfølging av ansatte. Med all de gjennomsystematiske kontrollvirksomhetene som er i bransjen er vi avhengig av at systemene rundt lastebileieren fungerer godt. Det er mange små firmaer som ikke har store administrasjoner som kan fikse alt.

Derfor må det også være større fleksibilitet i systemene. Det må være mulig å ordne noe via en mail, fysisk oppmøte, telefonsamtaler og lignende. Det er ikke «tilbake til fremtiden», men en mulighet for foretak uten administrasjoner til å ordne opp på «kundens» premisser.

https://lastebil.no/Aktuelt/Nyhetsarkiv/2025/Kjoeretoeygodkjenning-hos-SVV-Rykk-tilbake-til-start-og-vent-fire-uker

 

LØYVEKRAV FOR VAREBIL

Virksomheter som driver godstransport mot vederlag med varebil innenfor Norge, får krav om løyve fra 1. januar 2026. Du kan ikke søke om løyve enda.

Varebiler som transporterer gods mot vederlag innenfor Norge og har tillatt totalvekt mellom 2,5 og 3,5 tonn skal ha nasjonalt varebilløyve fra 1. januar 2026. Det vil være krav om ett løyve per kjøretøy.

På denne nettsiden vil det hele tiden være relevante oppdateringer i denne saken:

https://www.vegvesen.no/kjoretoy/yrkestransport/transportloyver-og-tillatelser/nasjonalt-varebilloyve/

 

BESTE OG BILLIGSTE SYSTEMET PÅ MARKEDET FOR Å FÅ KONTROLL PÅ KJØRE HVILETID.

Bedriften kan spare mye penger på å bruke Tacho Online i forhold til andre systemer som henter ned kjøre- og hviletidsdata. Har du 5 biler er regnestykket rimelig enkelt. 3.000 kroner per år koster det å få kontroll på kjøre- og hviletid. Vi har flere medlemsbedrifter som har «spart inn kontingenten» på å bytte til Tacho Online. Samtidig får vi svært gode tilbakemeldinger etter bedriftskontroller.

NLF har tilpasset det danske systemet Tacho Online til norske forhold. Systemet har vært utviklet over mange år og derfor har integrasjonen i norske selskaper gått så raskt og bra. Nå bruker cirka 10 prosent av alle norske lastebiler Tacho Online.

Tacho Online er en løsning for analyse og rapportering om brudd på kjøre/hviletid og arbeidstid. Vi samler inn og lagrer dataene dine fra sjåførkortet og fartsskriveren for å gi deg et oversiktlig og brukervennlig verktøy, slik at du er godt forberedt på neste bedriftskontroll. Hvis du vil spare tid og unngå bøter, er Tacho Online løsningen for deg.

Løsningen koster altså 600 kroner per bil per år. Billigere har du det i alle fall ikke i dag om du bruker et annet system, og bedre er det garantert ikke heller. https://lastebil.no/Medlem/Tacho-Online

NYTT MEDLEM

Vi ønsker Tengesdal maskintransport velkommen som nytt medlem i Rogaland

 

Ha ei fin helg.

 

Med vennlig hilsen
Norges Lastebileier-Forbund
Region 4 – Agder og Rogaland

Reidar Retterholt
Regionsjef

Epost;         rr@lastebil.no

Mobil:         + 47 907 73 207                

Fra media:

https://www.nrk.no/vestland/posten-bring-gir-tilsette-gratis-forarkort-for-lastebil-1.17444472

https://www.at.no/transport/lastebilprodusenter-forener-krefter/1089280

https://itd.dk/nyheder/itd-nyt/2025/unge-fritidsjobbere-kan-vaere-vejen-til-flere-chauffoerer/

https://www.trailer.se/artikel/scania-presenterar-losning-for-megawattladdning

https://kommunikasjon.ntb.no/pressemelding/18569245/her-testes-fremtidens-tungtransport-pa-e6?publisherId=17847490&lang=no

https://www.yrkesbil.no/teknologi-volvo-norge-volvo-trucks/ny-funksjon-oppdager-punktering-og-tar-over-styringen/4139648