God dag.
NLF Rogaland og Agder har satt sammen informasjon vi mener er relevant fra regionen vår. Her finner du også informasjon fra NLF og lastebilrelatert stoff fra både inn og utland.
Denne e-posten går til alle NLF-medlemmer i Rogaland og Agder, samarbeidspartnere, politikere, veieiere og andre med interesse for næringen.
BLI MED OSS PÅ MEDLEMSKVELDER
Dette er arrangementer vi oppfordrer våre samarbeidspartnere også til å delta på. Da er vi med å heve kompetansen i næringen for alle. Her kommer Arbeidstilsynet, utekontrollen SVV, fylkesordfører og andre fra næringen med faglig påfyll og muligheter til en god dialog.
Vi starter på Rolands 25. oktober:
https://lastebil.no/Aktuelt/Hva-skjer/Paameldinger/Rolands-lastebilkveld-i-Kristiansand-25.-oktober
Uka etter er det møte hos Vegvesenet i Haugesund 29. oktober:
Den 30. oktober forflytter vi oss til vegstasjonen i Stavanger:
Det siste arrangementet er det tradisjonelle julemøtet i Arendal 29. november:
https://lastebil.no/Aktuelt/Hva-skjer/Paameldinger/Julemoete-Arendal-29.-november-kl.-18.00
VEGVESENET OG NYE VEIER AS HAR FÅTT I OPPDRAG Å FINN EN STRATEGI PÅ «ARMEN TIL BERGEN»
Da fortsetter arbeidet med «armen til Bergen». Dette er et viktig prosjekt som NLF Rogaland og Hordaland har arbeidet for en tid. Vi har også deltatt i prosjektgruppa som har uført jobben så langt.
Samferdselsdepartementet legger til grunn at den videre planleggingen av E134 arm til Bergen skal ta utgangspunkt i konsept 1, ved at Statens vegvesen skal starte et utredningsarbeid sammen med Vestland fylkeskommune med sikte å få på plass en utviklingsstrategi med forslag til prioritering og finansiering av de viktigste prosjektene på strekningen.
https://media.lastebil.no/public/Oppf%C3%B8lging_av_KVU-arm_til_Bergen.pdf
OMKJØRING E134 LANDSVERK BRU
E134 fortoner seg for mange som et sammenhengene vedlikeholdsprosjekt. Nå lovet «tunnelfolket» at det ikke skulle være mer arbeider i tunnelene. Da starter «brufolket» opp.
Vi ser at det er nødvendig å reparere brua på Landsverk, men det er kipt med omkjøring likevel.
Arbeidet starter førstkommende mandag og arbeidet er planlagt å vare i tre uker. Omkjøring via fv. 360 og rv. 36 via Gvarv og Seljord. Dette gjelder for alle kjøretøy.
https://www.vegvesen.no/om-oss/presse/aktuelt/2024/10/skal-reparere-e134-landsverk-bru/
STENGT FV 43 MELLOM LYNGDAL OG FARSUND
Fra Agder fylkeskommune:
«Vi har startet med utbedring av en vegstrekning på Fv43 ved Viksvann mellom Lyngdal og Farsund. I perioden mellom 14. oktober – 2. desember blir Fv43 helt stengt ved utbedringspunktet. Omkjøring skiltes da via E39 og Fv465, Opofte – Åpta, og vil være det eneste veialternativet for større kjøretøy. Vintervedlikehold standarden på omkjøringsveien blir lik som krav til Fv43.
Det blir satt opp skilt på fv43 en av de nærmeste dagene med info om stengeperioden. Agder fylkeskommune kommer også med pressemelding om stengeperioden.
Fint om du kan informere dine medlemmer».
LITT OM FORSLAG TIL STATSBUDSJETT – BÅDE GODE OG DÅRLIGE NYHETER
I regionen er vi skuffet over at Nye veier AS ikke har fått kompensert prisstigningen som har vært de siste årene. I og med at flere av Nye veier sine midler er bundet opp i vedlikehold på ferdig utbygde strekninger blir det mindre til utbygging.
Nye Veier AS fikk 6.2 mrd. i 2024 og de er foreslått 6.5 mrd. i 2025 Det er en økning på 3,8% som ikke er nok til å forsere veibyggingen på E18 eller E39 i regionen.
Agder
Det mest positive for Agder er kanskje prosjekter i Telemark. I 2025 fortsetter byggingen fra Langangen til Rugtvedt som omfatter 17 kilometer ny firefelts vei med 110 km/t som fartsgrense. Arbeidet har planlagt åpning er i 2026.
Det prioriteres også penger til å videreføre utbedringen av eksisterende vei på en rekke strekninger, blant annet på rv. 41 rundt Vrådal. I 2025 videreføres arbeidene på en rekke utbedringsstrekninger, blant annet rv. 41 Treungen–Vrådal på strekningen Nes–Kyrkjebygda.
Økning på 29,3 millioner kroner til Agder fylkeskommune og 19,6 millioner kroner til Rogaland. Det er bra, men her må vi også huske på prisstigningen. Fylkeskommunene sliter med store etterslep på fylkesveiene, så her trenger de flere midler.
Når det gjelder E39 forventer Regjeringen oppstart på delstrekningen Mandal–Blørstad i 2025, og prosjektet ventes åpnet for trafikk i 2027/2028. Vi håper Nye veier AS prioriterer E39 slik at vi raskest mulig får en helhetlig 4-felts motorvei fra Mandal og Herdalen. Først da vil vi få en helhetlig motorvei vil lastebiler få en tidsreduksjon som kanskje kan forsvare bruk av ny vei økonomisk.
Strekningsvise utbedringstiltak på rv. 9 i Setesdal i Agder på delstrekningen Byklestøylene–Hoslemo i er positivt. Det nærmer seg «gul midtstripe» mellom Kristiansand og Hovden.
Rogaland
I Rogaland, som i Agder, er kanskje den beste saken utenfor fylket. Det blir oppstart på Røldalstunnelen i Vestland fylke. Denne har mange kjempet for lenge så her må vi bare sende ros til alle som har jobbet med saken samt at vi antar at det hjelper å ha en statssekretær fra Rogaland. Nå var dette ventet, men det er godt å se pengen kommer. Det kommer 350 millioner i statlige midler.
Rv. 13 Lovraeidet-Rødsliane var ingen overraskelse, men gledelig å se budsjettet. Det kommer 100 millioner i neste års budsjett. Dette er et mareritt strekning for sjåfører som ferdes her hver dag.
Det legges opp til å sluttføre arbeidet med kommunedelplan for prosjektet E39 Bokn–Bømlafjorden i Vestland og Rogaland. Dette er bra for at man kan planlegge E39 fra Bokn og nordover slik at det harmonerer med når veien under Boknafjorden er ferdig.
For at E39 Rogfast skal kunne åpne som planlagt i 2033, bør prosjektet E39 Smiene–Harestad være ferdig bygd i 2031 slik at disse to prosjektene kan testes sammen før åpning. Her må det også komme penger seinest i 2026. I 2025 legges det opp til å bruke bompenger til grunnerverv med bakgrunn i den vedtatte reguleringsplanen for Harestadkrysset.
Vi antar Bymiljøpakken har så stort fokus her sammen med Regjeringen at dette prosjektet starter i 2026.
Det er leit det ikke er penger til Figgjo – Ålgård I 2025, men dette skyldes nok i hovedsak lokale prioriteringer.
Det framstår som positivt at det kommer fram som et av 11 veiprosjekter som skal bygges. Dette er den største «proppen» mellom Stavanger og Asker. Derfor er det skuffende at ikke Styringsgruppen for Bymiljøpakken ikke har prioritert prosjektet i sitt handlingsprogram, og det er derfor ikke satt av midler til prosjektet i statsbudsjettet for 2025. Det vil si at det tidligst kommer penger i 2026 om da ikke styringsgruppen forskutterer dette arbeidet. En statssekretær fra Ålgård passe bra i framdriften.
I potten «mindre utbedrings prosjekter» har vi Eigerøy bru, kanskje….
Rv. 426 Ny Eigerøy bru Statens vegvesen beslutter hvilke tiltak som skal starte opp og skal vurdere dette løpende i 2025.
Så håper vi forslaget til Regjeringa om å styrke Enova sitt arbeid med tungtransport med 1,2 mrd. også kan tildeles på et vis at også små bedrifter kan få støtte. I statsbudsjettet for 2025 foreslår regjeringa å løyve 1,2 mrd. kroner til Enova sitt arbeid med tungtransport.
EU- DOMSTOLEN HAR BEKREFTET GYLDIGHETEN AV MOBILITETSPAKKEN
– Vi er godt fornøyde med at EU-domstolen har slått fast at en rekke av de reglene som ble vedtatt i mobiletetspakken, ligger fast, og er glad for at EU-domstolen bidrar til å sikre gode arbeidsvilkår, lik konkurranse og høy trafikksikkerhet innenfor det europeiske veitransportmarkedet, sier administrerende direktør i NLF, Knut Gravråk.
Det var et unntak og det var hjemsendelse av bilen hver 8 uke. Resten av pakken står nå fast.
SISTE FRIST FOR STØTTE TIL BEDRIFTSLADING - SØKNADSFIST 15. OKTOBER
Ønsker du søke Enova-støtte for bedriftslading er aller siste søknadsfrist satt til 15. oktober kl. 12:00. Etter det vil ikke Enova gi støtte til bedriftslading.
Du kan kontakte Jens Olaf Rud i NLF for tips og råd i den forbindelsen: jor@lastebil.no / 48142990
https://www.enova.no/bedrift/landtransport/bedriftslading-for-tunge-kjoretoy/
Sjekk også søknadsfrist for kjøp av kjøretøy og status til nå i programmet:
STØTTE TIL ELEKTRISK LASTEBIL – NORDE FINANS HJELPER DEG
Nordea Finance minner om at selskapet står for innsending av søknad om støtte til Enovas program for «Tunge nullutslippskjøretøy”. Forutsetningen er at lastebilen blir leasing finansiert i Nordea Finance.
Det er tre muligheter igjen i 2024. 15. oktober, 15. november og 16 desember. For veiledning, tips og råd, ta kontakt med Elisabeth Mykjåland i Agder Elisabeth.Mykjaland@nordea.com - 95927466 eller Jan Erik Sliper i Rogaland Jan.Erik.Sliper@nordea.no – 90255899
ENOVA sine sider for tunge kjøretøy:
https://www.enova.no/bedrift/landtransport/tunge-nullutslippskjoretoy/
DETTE ER EN VIKTIG UNDERSØKELSE VI OPPFORDRER ALLE TIL Å SVARE PÅ
Enova ønsker å holde seg oppdatert på situasjonen i lastebilbransjen og hva som er viktig for transportørenes valg når de skal kjøpe nye kjøretøy. For at Enova skal legge til rette for treffsikre støtteordninger er det viktig at de er kjent med markedets utfordringer, preferanser og vurderinger i valg av kjøretøy.
Regjeringen legger opp til støtte fra ENOVA på 1,2 milliarder i statsbudsjettet og da er det viktig at ENOVA vet hvordan pengene skal brukes best:
NLF oppfordrer alle til å ta seg tid til å svare på denne undersøkelsen. Ditt svar er et viktig bidrag til å øke deres kjennskap, i denne omgang spesielt innenfor elektrisk lastebil.
Undersøkelsen er helt anonym.
KJØRER DU PÅ UTLANDET ELLER TRANSITT VIA SVERIGE?
Da må du ha riktig skriver:
RØDE LØYVER BLIR UGYLDIGE 1. JANUAR 2025
Selv om du bare kjører i Norge, må du bytte ut de røde løyvene. Og her blir det ingen utsettelser. Det har vært en overgangsperiode på opp mot 10 år, så den som ikke har riktig løyve fra 01.01.25 har en utfordring.
Vi vet at mange tror dette kun gjelder transportfirmaer med oppdrag i utlandet. Alle lastebileiere som kun har transport i Norge, må ha felleskapsløyve fra nyttår.
Når du mottar nytt felleskapsløyve, er det gamle umiddelbart ikke gyldig.
Du trenger blant annet en fersk politiattest både på deg selv og firmaet. Du må også ha attest fra skatteetaten. Aksjeselskapene må legge ved politiattest for styreleder.
Søknadsskjema nye lyver:
Politiattest
https://www.politiet.no/tjenester/politiattest/
Skatt:
https://www.skatteetaten.no/skjema/attest-for-skatt-og-merverdiavgift/
FAIR TRANSPORT
En sertifisering innen Fair transport er viktig for de som kjøper transport eller har underleverandører.
NLF har laget en god brosjyre som dere som har underleverandører kan bruke eller dere kan gi brosjyren til dine kunder. Du finner brosjyren her:
https://issuu.com/modul.no/docs/1427_fair_transport_brosjyre_2024
FØLG DRØMMEN – IKKE STRØMMEN
Opplæringskontorene, Norges Lastebileier-Forbund og NHO Transport har slått hodene sammen for å planlegge den flotte turnéen «Følg drømmen – ikke strømmen 2024». Det er en turne som besøker skoler i hele landet.
Tirsdag 15. er turneen på Bryne VGS og 16. oktober er den på Haugalandet. Stikk innom å få et blikk av hvordan denne flotte rekrutteringsturneen fortoner seg i ditt område. Det blir også kvalifisering til kjetting NM. Se mer om turneen og programmet her:
God helg!
Med vennlig hilsen
Norges Lastebileier-Forbund
Region 4 – Agder og Rogaland
Reidar Retterholt
Regionsjef
Epost; rr@lastebil.no
Mobil: + 47 907 73 207
Fra NLF sentralt:
https://lastebil.no/Aktuelt/Nyhetsbrev/Nyhetsbrev-2024/Nytt-fra-NLF-uke-41-2024
Fra media:
https://www.trailer.se/artikel/bring-etablerar-fossilfri-transportkorridor