Rosmælen skole fikk første besøket 2024
Riktig godt nyttår til alle
Nytt år er startet og vinteren med minus gradene gjorde oss kalde litt ut på nyåret. Men så kom pluss gradene og mange kjente utfordringer kom tilbake. Trøndelags møtet har vært og Trøndelag har hatt besøk av både statsminister og samferdsel minister. Om vi ble mer trygge i forhold til videre bygging av E6 mot Steinkjer er ikke sikkert. Men E14 vil nok få de pengene de trenger hvis og når Sverige blir med i Nato.
Vi har også fått besøkt Rosemælen skole som første Venner på veien skole i år
Årets årsmøter er bestemt og det vil komme innkallinger de nærmeste dagene.
Hold også av lørdag 13 april. Da vil fylkesårsmøte bli avholdt. Sted kommer veldig snart men vi blir i Trondheim
HUSK Transport konferansen på Gardemoen
Rosmælen skole fikk første besøket 2024
Da var det nytt år og vi fikk besøke Rosmælen Skole i Melhus. For de lokal kjente må vi si Kvål-
Eirik Losen var den heldige som fikk være med barna denne dagen. De var kjempe fornøyd.
40 nye elever med lærere som har lært seg blindsone og "stopp se og vink"
Vegen blir stengt fra 15. til 29. januar. Dette kan imidlertid bli forlenget. Arbeidet pågår fra 08:00 til 20:00. Tunnelen blir så stengt...
Vegen blir stengt fra 15. til 29. januar. Dette kan imidlertid bli forlenget.
Arbeidet pågår fra 08:00 til 20:00.
Tunnelen blir så stengt fra kl 8:30-20:00.
Tunnelen er åpen for trafikk mellom 14:15-15:00.
Kontaktperson:
Harald Van DerLindenIngeniørSend epost74 17 97 01 481 37 720
og sjekk ut
På disse tidene er Sprangakslatunnelen stengt - Trøndelag fylkeskommune (trondelagfylke.no)
Vi har gleden av å informere om at NLFs nye administrerende direktør, Knut Gravråk, vil åpne årets Transportkonferanse sammen med forbund...
Vi har gleden av å informere om at NLFs nye administrerende direktør, Knut Gravråk, vil åpne årets Transportkonferanse sammen med forbundsleder, Tore Velten. I saken finner du hele programmet, og et av hovedtemaene vil være å utforske det pågående skiftet i næringen.
Den 26.–27. januar braker det løs med en ny transportkonferanse, denne gangen på Quality Airport Hotel Gardermoen.
Næringen står overfor en betydelig omstilling, der det nye målet fra regjeringen er at hele nybilsalget for tunge kjøretøy skal være nullutslipp eller biogass innen 2030. Et av spørsmålene blir derfor hvordan de moderne utfordringene skal møte en ellers tradisjonell bransje. Andre spørsmål som skal besvares er om næringen står overfor et generasjonsskifte, og hvordan vi skal rekruttere generasjon Z til sjåføryrket.
Her kan hele programmet lastes ned>>>
NLF er glade for at både samferdselsministeren Jon-Ivar Nygård og vegdirektør Ingrid Dahl Hovland har takket ja til å delta på konferansen. Samferdselsministeren vil presentere regjeringens prosjekt for å gi sjåførene anstendige arbeidsforhold og hvordan de skal legge til rette for rettferdig konkurranse for norske transportbedrifter. Han vil også diskutere regjeringens planer for det grønne skiftet og dets innvirkning på våre medlemsbedrifter.
Vegdirektøren vil ta opp Statens Vegvesens samarbeid med transportnæringen, tiltak for å forbedre veiforholdene i Norge, samt vinterdrift og økte vekter og dimensjoner. Et sentralt spørsmål vil være om lastebilsjåførene, som er kunder hos Statens Vegvesen, alltid har rett.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Vi vil også få besøk av både offentlige og private innkjøpere som vil dele innsikt om hva som kreves for å vinne anbud, hva transportkjøpere forventer, og hvilket ansvar som ligger hos transportkjøpere for å forbedre arbeidsvilkår og fremme grønn transport.
Et viktig spørsmål mange lurer på, er om det er tilstrekkelig strøm tilgjengelig hele tiden for å elektrifisere transportnæringen. Vi ønsker å få svar på om medlemsbedriften kan forvente tilstrekkelig strøm for lading på eget område eller langs norske veier, samt hvilke ordninger som kan gjøre det grønne skiftet lønnsomt.
Her kan hele programmet lastes ned>>>
NLFs advokater fra Vectio vil informere om rettsutviklingen som har skjedd i 2023, og hvilke nye krav og regler som gjelder fra 2024. De vil diskutere nye krav som stilles til lastebileiere og hva som forventes av dem.
Norske bedrifter er svært utsatt for kriminalitet på nett, og et feiltrykk på en lenke i en e-post kan koste dyrt. Telenor gir deg verktøyene du trenger for å gjøre din bedrift trygg på nett. Dette er avgjørende kunnskap for å drive en bedrift trygt i 2024. Her får dere servert historien til en hacker.
NLF inviterer alle til digitalt medlemsmøte onsdag 10. januar fra klokken 18:00. Her vil det være mange aktuelle temaer, og sendingen kom...
NLF inviterer alle til digitalt medlemsmøte onsdag 10. januar fra klokken 18:00. Her vil det være mange aktuelle temaer, og sendingen kommer fra et flunkende nytt studio i St. Olavs gate.
Under dagens digitale medlemsmøte vil du kunne få mer innsikt i bilåret 2023 med, Gustav Magnus Lundberg fra OFV, hvor hovedfokuset vil være på lastebiler.
Dere vil også bli guidet gjennom hva som er verdt å huske når det gjelder nye lover og regler i 2024, med Aleksander Gjøsæter fra NLF Arbeidsgiver.
Andre spørsmål som vil bli besvart og diskutert, er om vi trenger politiavtalen med bilberging. Til slutt vil målet om 100 prosent innen 2030 bli debattert, og det vi ønsker svar på, er om det kan være en realitet eller bare en ønskedrøm.
Vel møtt!
Hver dag kjøres lastebilene rundt om i Norge for å levere viktige varer som alle er helt avhengige av. Det er kanskje ikke noe...
Hver dag kjøres lastebilene rundt om i Norge for å levere viktige varer som alle er helt avhengige av. Det er kanskje ikke noe du tenker mye på i hverdagen, men når transporten blir forhindret i å komme frem, går det ikke lang tid før butikkhyllene står tomme. Sørlandet har nylig fått oppleve dette.
NLF har allerede skrevet om at butikkhyllene i matvarebutikkene raskt gikk tomme for brød og melk grunnet snø og uvær på Sørlandet. Kanskje enda mer kritisk er at man går tom for viktige medisiner.
Silje Ensrud, pressesjef i Apotek 1, forteller at det har vært utfordrende med snøværet som har herjet landsdelen.
– I de områdene som har vært mest utsatt, har det vært problemer med leveringene. Snøværet skapte utfordringer for leveransene i Kristiansand og Stavanger. Som følge av kolonnekjøring over fjellet på vei til Haugesund, førte det til at vi ble veldig forsinket med vareleveringen i disse områdene. Seks apotek fikk varene ett døgn forsinket, forteller Ensrud.
Hun forteller at de er svært avhengige av at leveringene kommer til rett tid, da det er legemidler og kjølevarer i alle sendinger til apotek.
– Vi har også varelevering ut fra lokale apotek til institusjoner, og disse rutene går gjerne videre mellom klokken 09:00- 10:00. Da blir også disse forsinket, forklarer Ensrud.
Apotek 1-kjedene får vareleveranser mellom 3-5 dager i uken, men hun opplyser om at det heldigvis ikke er meldt om at de har gått tomme for viktige medisiner.
Ensrud bekrefter at de er helt avhengige av at lastebilene kommer frem.
– Med unntak av åtte apotek totalt i hele landet blir alt transportert med bil. Trygg og forutsigbar transportnæring er derfor alfa og omega for oss. Grossister som selger legemidler til apotekene må som hovedregel innen 24 timer kunne levere til alle apotek - hvor som helst i landet, avslutter Ensrud.
Selv om årets vintervær på Sørlandet kanskje har vært av det mer ekstreme slaget, sier det likevel noe om hvor sårbare vi egentlig er. Forutsigbar fremkommelighet, god vinterdrift og gode og trafikksikre veier er derfor avgjørende for å få Norge til å gå rundt.
Snøværet som pågår i store deler av Øst- og Sørlandet illustrer det Norges Lastebileier-Forbund alltid har sagt: «Uten lastebil...
Snøværet som pågår i store deler av Øst- og Sørlandet illustrer det Norges Lastebileier-Forbund alltid har sagt: «Uten lastebilen stopper Norge». Uværet har ført til forsinkede leveranser og flere butikkhyller står tomme. Dette skjer kun etter én dags forsinkelse i leveransene.
Det er Fædrelandsvennen (bak betalingsmur) som skriver om dette i dagens nettavis.
Onsdag formiddag var det noen få liter melk igjen i hyllene til kjøpmann Knud Erik Møller Sæverud. Han driver Kiwi Torvet i Kristiansand, der tomme hyller for melk og brød lyser mot kundene.
– Det er null vareleveranser, alle biler er innstilt, sier Sæverud til Fædrelandsvennen.
Tine bekrefter at det er forsinkelser, men ifølge lokalavisen at det skal komme leveranser på torsdag.
– Vi er bakpå, så vi leverer til Vennesla i dag. Der fikk vi ikke levert i går, så vi er et døgn for seint ute, sier distribusjonsleder for Tine sitt anlegg i Kristiansand, Arthur Felix Bjørnhom til Fædrelandsvennen.
Det er ikke bare Norgesgruppens butikker som sliter i snøen, det samme gjelder for Coop, bekrefter regiondirektør Kay Arne Nedrejord til Fædrelandsvennen.
Nedrejord sier det også er et stort problem for lastebilene å komme inn til butikkene for å levere, og at det står lastebiler i Grimstad, Lillesand og Kristiansand som forsøker å få levert, men som hindres av snømengdene.
Samferdselsdepartementet senker forskuddsbeløpet for AutoPASS-ferjekonto. I 2024 vil både privatpersoner og bedriftskunder få reduse...
Samferdselsdepartementet senker forskuddsbeløpet for AutoPASS-ferjekonto. I 2024 vil både privatpersoner og bedriftskunder få redusert kravet til forskuddsbeløp med én tredel, slik at de ikke trenger å binde opp like mye penger i forskuddsbetaling for å få rabatt som tidligere.
Hvilken pris man betaler for ferjen avhenger av ulike kriterier, men for å få rabatt på ferjebilletten må det innbetales et forskudd som trekkes fra for hver reise i ettertid. I dag er det mulig å oppnå 50 prosent rabatt for privatkunder og 40 prosent rabatt for bedriftskunder med AutoPASS-ferjekonto.
– Regjeringen har levert på målsettingen i Hurdalsplattformen om gratis ferjer til øyer og andre samfunn uten veiforbindelse til fastlandet, samt alle ferjesamband med under 100 000 passasjerer årlig. I tillegg har billettprisene på flere ferjer blitt halvert, og regjeringen har foreslått å videreføre dette i 2024-budsjettet. Nå som vi har lagt til rette for reduserte priser, er det også riktig at vi reduserer beløpet som blir bundet opp til forskuddsbetaling, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård i en pressemelding.
Den nylige oppgraderingen av E16 mellom Fagernes og Øylo ble markert på mandag, med samferdselsministeren til stede. Både trafikanter i V...
Den nylige oppgraderingen av E16 mellom Fagernes og Øylo ble markert på mandag, med samferdselsministeren til stede. Både trafikanter i Valdres og de som reiser mellom øst og vest i landet har nå fått en forbedret og tryggere vei. Samtidig gjenstår en viktig strekning for å fullføre utbedringen av traseen.
Nå framstår store deler av den 41 kilometer lange strekningen som ny, men utgangspunktet har vært å bevare mest mulig av den eksisterende veien, til beste for økonomi, klima og miljø. Valdresmodellen innebærer å ta vare på det eksisterende, utbedre der det er mulig, og bygge nytt der nødvendig. Denne modellen kan bli en mal for utviklingen av riksveiene i hele landet.
– Jeg mener dette er en modell som kan implementeres flere steder. Veiforbedringene vil utgjøre en betydelig del av den kommende nasjonale transportplanen, som vi har planer om å lansere om noen måneder. Vi vil bruke midler både på drift og vedlikehold, samt mindre investeringer for å fjerne flaskehalser, øke framkommelighet og sikre trafikksikkerheten, sa samferdselsminister Jon-Ivar Nygård under åpningen.
Forbundsstyremedlem og leder i lokalavdelingen i Valdres, Bjørn Ivar Gunhildgard, har hatt veien som arbeidsplass i 35 år. Han er svært tilfreds med utbedringene.
– Noe av det beste er at vi har fått anledning til å påvirke resultatet. Et eksempel på dette er at vi har fått gjennomslag for å bygge veien med 8,5 meters bredde i stedet for åtte meter. Her har vi fått mye vei for pengene, og både strekningen fra Hande og vestover, Kvamskleiva og Filefjell, har blitt betydelig forbedret, forteller Gunhildgard.
Artikkelen fortsetter under bildet.
PÅ PLASS: Forbundsstyremedlem og leder i NLFs lokalavdeling i Valdres, Bjørn Ivar Gunhildgard (t.h), vegdirektør Ingrid Dahl Hovland og Cato Løkken fra SVV var til stede under åpningen av nye E16. Foto: Guttorm Tysnes
Han reflekterer over hvordan disse strekningene var før utbedringsarbeidet startet.
– Det var mange ulykker, både med og uten personskader. Som lastebileier og yrkessjåfør kjørte man alltid med en klump i magen i frykt for å skade andre mennesker. Det var også mye usikkerhet knyttet til framkommelighet, hvor smale veier førte til forsinkelser, venting og ekstra kostnader, spesielt om vinteren, forteller Gunhildgard.
Det var heller ikke sjelden at bilene trengte berging.
– Rekorden er 65 vogntogberginger på tre dager. Da sto mange hundre i kø, bekrefter Gunhildgard.
Arbeidsgulvet for yrkessjåførene blir gradvis bedre, men selv om utbedringer kommer, stopper ikke NLF å stå på videre.
E16 over Filefjell er den vintersikre veien øst-vest. Den er sjelden stengt, og kolonnekjøring er nesten aldri nødvendig. Der er der investert 3,5 milliarder kroner bare på Fjellovergangen i tillegg til Kvamskleiva og gjennom Bang. Nå er også Valdresmodellen fra Hande og nordover utbedret, men det gjenstår 4,8 kilometer for å fullføre.
– Ingen kjede er sterkere enn det svakeste leddet. Når Filefjell og resten av Valdres er åpen, stopper trafikken i Vestre Slidre. Vi kan ikke basere transporten på flaks, for veien er vår arbeidsplass. NLF ønsker trafikksikre, effektive og miljøvennlige veier. Hele traseen må med. Og da må også den siste biten i Vestre Slidre bygges ut, understreker Gunhildgard.
Han påpeker at Fagernes sentrum har hele syv fotgjengeroverganger, hvorav tre er forhøyede. I tillegg kommer 13 private inn- og utkjøringer, åtte kommunale inn- og utkjøringer, og tre fylkesvegkryss.
– Dette er uheldig. Vi er bekymret for ulykker med barn eller andre myke trafikanter. Ventetiden for å komme ut på veien er ofte frustrerende, og ventetider fra 20-40 minutter er ikke uvanlig. Tro heller ikke at dette kun skjer under rakfiskfestivalen eller sommerferien. Dette skjer hver helg og en del andre dager i året også, sier Gunhildgard.
Han minner også om at Valdres mistet jernbanen for rundt 30 år siden og at flytrafikken er minimal.
– Bygdefolket, turistene og næringstransporten er derfor helt avhengig av E16. Vestre Slidre må løses så raskt som mulig, og Fagernes sentrum bør inkluderes i NTP, avslutter Gunhildgard.