Før denne strekningen ble åpnet gikk veien som tofelts via Holmestrand og Sande. I 13-års-perioden før motorveien ble åpnet omkom 31 personer.

Det er hevet over tvil at bilene er blitt mye sikrere enn de var. En ulykke får ikke nødvendigvis et fatalt utfall, men ulykker oppstår likevel der veiene ikke er gode. Slikt sett er ikke statistikken verdt så mye. Det blir for mange forskjellige faktorer som spiller inn i en ulykke. Likevel sier Rune Elvik ved Transportøkonomisk institutt til NRK at han er glad for at de har tatt fullstendig feil med sine fremtidsprognoser om antall trafikkdrepte.

Regnefeil

– Vi har vært for pessimistiske, sier Elvik til NRK.

Det har vært en formidabel nedgang i antall omkomne i trafikken. Elvik regnet i 1983 med at 348 ville omkomme på veiene i 1993. Tallet ble 281. I 1999 trodde man at 338 ville dø i 2012, mens tallet ble oppsiktsvekkende – 145.

Det er spennende lesning, for trafikken har økt med tre til fire ganger så mye siden 1970, og hvis tiden hadde stått stille ville det vært 2000 omkomne. Slik er det ikke. Bilene blir stadig sikrere og veiene bedre. Trafikksikkerhetsdirektør Guro Ranes i Statens vegvesen sier til NRK at det laveste tallet de nå opererer med er 70. Da må kontrollene tidobles, veiene må sikres bedre og det må lages 250 kilometer nye motorveier.

Les NRK-saken her