- Ved å manipulere SCR-anlegget, slik at man kan kjøre med tom AdBlue-tank, ødelegger man ikke bare for miljøet – man risikerer også å måtte betale enorme summer for å sette bilen i stand igjen. Samtidig forringer man verdien på bilen, sier Karstein Ahlin hos Volvo Norge. 

Kostbart å rette opp

- Vi har sett tilfeller der denne typen av manipulasjon er gjort og vi vet om biler som har fått omfattende skader som følge av dette, sier Ahlin.

Man trenger ikke kunne mye om søk på internett før man finner selgere av denne typen utstyr. Det er både billig, enkelt å montere og for mange også fristende.

- Man må være klar over at garantiene ryker om man manipulerer bilen på denne måten. Samtidig medgir vi at det kan være vanskelig å finne ut av om en bil er manipulert. Spesielt dersom det er gjort endringer eller om det er lastet opp på styreenhetens EEPROM.

STORE KONSEKVENSER: Å chiptrimme en lastebil eller å gjøre endringer i bilenes AdBlue anlegg kan få svært store og alvorlige økonomiske konsekvenser for bileieren, forteller Karstein Ahlin i Volvo. Foto: Jan Harry Svendsen STORE KONSEKVENSER: Å chiptrimme en lastebil eller å gjøre endringer i bilenes AdBlue anlegg kan få svært store og alvorlige økonomiske konsekvenser for bileieren, forteller Karstein Ahlin i Volvo. Foto: Jan Harry Svendsen

Kan føre til store skader

- Dersom du chiptrimmer motoren risikerer du skader i hele drivlinjen. Du kan få ras i girkasser, differensialer og selvsagt i drivaksler og i selve motoren. Konsekvensene kan være svært alvorlige. Det samme gjelder dersom man tukler med AdBlue-anlegget og installerer utstyr som lurer bilen til å tro at den har AdBlue i tankene. I verste fall kan man skade anlegget, sier Ahlin.

Han får støtte fra teknisk direktør Jan Steinar Jensen i Norsk Scania.

- Denne typen av inngrep er alvorlige brudd på garantibestemmelsene. Gjør man dette mister man både garantien og eventuelle serviceavtaler. Vi sier opp avtaler umiddelbart dersom vi oppdager fusk, sier han.

Forandrer godkjennelsen

- Man må også være klar over at ved å gjøre denne typen av modifiseringer så forandrer man samtidig godkjennelsen av bilen. I enkelte tilfeller kan man altså risikere å kjøre rundt i et kjøretøy som ikke er godkjent, forteller Ahlin.

Men helt maktesløse er ikke produsentene.

- Feilkoder lagres i bilen dersom man manipulerer den på noen som helst måte – og de blir liggende i 400 dager før de slettes, sier Ahlin.

Det samme gjelder hos Scania.

- Disse feilkodene logges og kan så lett leses ut via OBD2, eller diagnoseporten, ved service, avslutter Jensen.

- Dette er å sage over den greina en selv sitter på, sier NLF-direktør Geir A. Mo. Foto: NLF - Dette er å sage over den greina en selv sitter på, sier NLF-direktør Geir A. Mo. Foto: NLF

- Helt utrolig

Administrerende direktør i NLF, Geir A. Mo, er svært kritisk til chiptrimming og til modifikasjon av anleggene som styrer SCR-anleggene i nyere lastebiler.

- Dette er å sage over den greina en selv sitter på. Å manipulere med fabrikkinnstillingene og utstyret i en moderne lastebil for å spare noen kroner i AdBlue er direkte tankeløst og jeg tviler egentlig på om oppegående lastebileiere i det hele tatt tenker tanken, sier Mo.

Han mener denne formen for tukling er uforståelig.

- Vi ser dessverre fra tid til annen at både dette og andre hendelser skjer fordi noen tror de er smartere enn andre. For meg er det uforståelig dersom norske lastebileiere, som er helt avhengige av å levere kvalitet, holder på med slikt. Jeg håper i det lengste at det ikke skjer.

Les også: Advarer mot svindelforsøk