Den høyreiste bilen ble produsert av Daimler, som på den tiden bygde motorvogner i Coventry i England. Den ble innkjøpt av Schous Bryggeri i 1899 og registrert den 23. mai 1900. Det eksisterte riktignok andre motoriserte firehjulinger i Norge, men dette ble den første som fikk et offisielt registreringsnummer.

Bokstavsystemet hadde enda ikke blitt innført, så nummerskiltet ble ganske enkelt "1". Først i 1913 kom skiltene med enkel forbokstav.

Slik så registreringssystemet ut på tidlig 1900-tall. Bilen som ble innkjøpt i november 1899 fikk skiltnummeret Slik så registreringssystemet ut på tidlig 1900-tall. Bilen som ble innkjøpt i november 1899 fikk skiltnummeret "1" den 23. mai 1900. Foto: Digitalarkivet

Fire hestekrefter på 3,5 tonn

De tekniske spesifikasjonene på Daimleren er ikke lett å spore opp den dag i dag, men flere kilder hevder at den var drevet av en frontmontert tosylindret motor på rundt 1,6 liter med glødehode og brukte parafin som drivstoff. Egenvekten skal ha vært 2 152 kilo og lasteevnen 1 445 kilo (andre kilder oppgir hele 2 500 kilo). Den kunne med andre ord frakte mange kasser øl på sine turer rundt i hovedstaden. Men fartsressursene var nok særdeles moderate siden effekten lå på svimlende fire hestekrefter. Fullt lastet hadde den da litt over en hestekraft per tonn.

Kilde: Bilnorge.no, National Motor Museum, Vegdirektoratets digitale motorvognregister 1899-1914

Foto: Teknisk Museum / Digitalarkivet Foto: Teknisk Museum / Digitalarkivet