Denne sommeren setter NLF søkelyset på sjåførene som holder Norge i gang når alle andre tar ferie. Hver dag i fellesferien stiller vi noen korte spørsmål til en ny sjåfør for å finne ut hvordan livet på sommerveien er.

Kjell Hansen kjører fast mellom Ålesund og Østlandet og tilbakelegger to langturer i uka. Foto: Stein Inge Stølen

Kjell Hansen kjører fast mellom Ålesund og Østlandet og tilbakelegger to langturer i uka. Foto: Stein Inge Stølen

Dagens sjåfør:  Kjell Hansen (56)

Kommer fra:  Ålesund

Kjøreområde:  Fast rute mellom Ålesund - Østlandet

Kjøretøy:   2014 Mercedes-Benz ACTROS (Euro VI)

Kjører for:   GT Distribusjon AS

Hvor lenge har du kjørt lastebil?   36 år

Hvordan trives du på vegen? - Jeg stortrives! Tidligere kjørte jeg internasjonal transport helt ned til Belgia, og da fikk jeg kanskje se litt mer enn jeg gjør nå. Men i dag har jeg fast rute mellom Ålesund og Østlandet, det er helt ypperlig.

Hva er favorittvegen? - Det er egentlig ingen steder jeg foretrekker fremfor noe annet. Men hvis en skal rangere etter hvor det er flottest, ligger jo så klart Ålesund helt på topp. Spesielt i fint vær.

Hvordan har utviklingen vært siden du begynte å kjøre? - Alt har egentlig bare blitt bedre. Vi bor ganske høvelig. Før var det bare en liten brisk bak setene som vi kunne sove på, mens nå har vi et skikkelig soverom bak her. Men jeg savner fortsatt girspaken!

Er det noe du misliker? - Egentlig bare bobiler nå på sommeren. De er veldig dårlig på å bruke speil og ta hensyn til lastebiler med pressede tidsbudsjetter. Det hender av og til at jeg blir liggende bak samme bobil fra Mjøsbrua til Dombås. Det kan føre til at jeg ikke kommer helt hjem, men må ta døgnhvilen på Ørskogfjellet - bare tre kvarter hjemmefra. Det er litt surt. Hvis de hadde sluppet oss frem litt oftere, hadde hverdagen blitt mye bedre.

Hvordan ser lastebilen ut om 10 år? - Da kan jeg sikkert ligge baki køya og sove mens lastebilen gjør jobben. Neida, jeg tror ikke utviklingen går så langt før jeg gir meg i yrket. 

Hvordan ser næringen ut om 10 år? - For å være helt ærlig tror jeg ikke det blir noe bedre enn i dag. Det er for mange om beinet og prisene presses i altfor stor grad. Kabotasje er en stor del av problemet her. Så lenge andre kan ta oppdragene våre til en lavere pris, vil næringen ha dårlige vilkår.

Hva tenker du om rekruttering til bransjen?  - Folk må bare komme seg bak lastebilrattet, for det er et fint yrke. Jeg vil veldig gjerne se flere jenter på vegene. De er vel så flinke som oss gutter. De er mye mer forsiktige, og det er ingen dårlig ting når en har ansvar for store lastebiler.

Kjell har redskapen i orden og kjører en strøken 2014-modell Mercedes-Benz ACTROS med rundt 520 hester og Euro VI-teknologi. Foto: Stein Inge Stølen

Kjell har redskapen i orden og kjører en strøken 2014-modell Mercedes-Benz ACTROS med rundt 520 hester og Euro VI-teknologi. Foto: Stein Inge Stølen