- Det hjelper ikke å ha syv kjettinger når halvparten ikke passer til dekkene. Dette er noe vi ser altfor ofte, forteller inspektør Roger Gulvik ved Statens vegvesens kontrollstasjon på Svinesund. Når snøen laver ned, som i dag når NLF er på besøk, sjekkes dekk- og kjettingstilstanden ekstra nøye. Resultatene er todelte.
Legger på kjetting for første gang
- Vi ser jo at stadig flere har riktig antall kjettinger, noe som ofte var et problem før. Men det holder ikke å bare ha utstyret tilgjengelig. Vi må også vite at det er riktig utstyr til riktig dekk, og at sjåføren vet hvordan han skal bruke utstyret.
Under kontrollen får vi et tydelig eksempel på denne problemstillingen. Sjåføren i en rumensk trailer henter frem kjetting etter kjetting, og begynne å legge disse på hjulene. Det blir fort åpenbart at dette må være første gang han prøver seg på kjettingpålegging. Etter hvert må han gi opp siden kjettingen rett og slett ikke passer til hjulet.
Gjelder ikke alle
- Det som er det største problemet, er at en har med utstyr - men at det ikke passer. Vi ser også at mange kanskje har med riktige kjettinger, men at de ikke er merket. Da er det fort gjort å velge feil kjetting med feil dimensjon til drivakselen, og en må gå gjennom hele arsenalet for å finne riktig størrelse. Det kan jo ta timevis før alt er på plass, og hvis bilen står midt i trafikken kan det skape kjempeproblemer, forteller Gulvik.
Ved siden av står en polsk trailer. Vi kommer i prat med sjåføren som har lang erfaring med kjøring på norske vinterveier.
- Jeg har kjørt her i 11 år. Det kan fort bli dårlig vær, så gode dekk og kjettinger er viktig, sier han. Gulvik gir også sjåføren ros for å ha tydelig merkede kjettinger i riktige dimensjoner.
- Her var alt på stell. Det er slikt vi ønsker å se, sier inspektøren før traileren blir sendt videre.