- Hvis du ser på andre lastebilprodusenter, for eksempel MAN, Daimler og Volvo, så er de 5-10 år unna å utvikle så avansert teknologi, forteller Trevor Milton, grunnlegger av Nikola Motor.
Det første eksemplaret av den futuristiske lastebilen Nikola One ble vist for pressen 1. desember. Flere norske lastebileiere har allerede reservert både denne og den noe kortere Nikola Two. Disse ser ut til å bli markedets første lastebiler med fullelektrisk drift som også har tilsvarende eller bedre rekkevidde enn dagens dieseldrevne lastebiler.
Se video av intervjuet her:
Følger kjent oppskrift
Det amerikanske firmaet har benyttet samme strategi som Tesla gjorde ved lansering av sin Model S; et tydelig og klart PR-opplegg hvor også potensielle kunder kan reservere sitt eksemplar allerede flere år i forveien. Det lukter også Tesla lang vei av selve lastebilen, som er bygget fra grunnen og opp som en elektrisk drivlinje, fremfor å plassere batterier på en tradisjonell lastebilplattform. Produsenten tilbyr også gratis drivstoff med på kjøpet, akkurat som Tesla gjorde da de etablerte sin superlader-infrastruktur i Norge.
Fordeler ved hydrogendrift
Likhetene slutter samtidig her; for mens Tesla satser på å lagre energien i batterier, har Nikola valgt å gå for hydrogen-brenselcelle. På den måten genereres strømmen ombord fra flytende hydrogen i et eget "kraftverk" før det lagres på en mindre batteripakke, i stedet for å være avhengig av en større og tyngre batteripakke.
- Fordelene ved å bytte til elektrisk drift er uendelige. Jeg tror dieselmotoren vil forsvinne i løpet av 10-20 år, spår Milton, og legger til:
- Faktum er at elektriske drivlinjer er en bedre fremdriftsmåte enn de fossile noensinne kan bli. Det finnes ingen grunn til å beholde dieselmotoren.
Tilbyr gratis drivstoff til norske lastebileiere
Det er ingenting som tilsier at Nikola ikke kan etablere seg i Norge, så lenge etterspørselen er stor nok, kan Milton fortelle.
- Når vi etablerer oss i et marked vil vi supplere gratis drivstoff til alle kundene. Vi produserer, distribuerer og leverer hydrogenet. Lastebileieren betaler bare for bilen og slipper andre kostnader, som gjerne varierer på grunn av sterkt fluktuerende oljepriser. På den måten tilbyr vi ikke bare en lastebil uten CO2-utslipp, men også stabil og forutsigbar økonomi til transportfirmaet og oppdragsgiverne.
Vil spille på lag med myndighetene
Han tror heller ikke at forskjellene i dimensjoner fra USA til EU vil være en utfordring.
- Vi kan benytte den samme løsningen i Norge, og i EU. Teknologien vil fungere overalt. Det handler bare om logistikk og tilpasninger på førerhyttens design. Dere har andre lengdebegrensninger enn oss, her må vi finne en løsning med myndighetene for å gi lastebilene de nødvendige dispensasjoner. Det tror jeg ikke vil være et problem siden vi potensielt kan eliminere alle utslipp fra transportsektoren. Vi kan også gjøre lastebilen mer manøvrerbar ved å sette inn en styrbar bakaksel slik at svingradiusen tilsvarer den på kortere lastebiler. Vi har flere muligheter for å kompensere for den økte lengden.
Se avdukingen av Nikola One her:
- Lastebileierne trenger støtte til å bytte teknologi
Milton mener Nikola Motor ikke trenger incentiver for å etablere seg i Norge. På den andre siden tror han lastebileierne trenger hjelp fra myndighetene for å klare overgangen fra tradisjonelle dieseldrevne lastebiler til fullelektriske løsninger.
- Jeg håper Norge er villig til å ta lederrollen i Europa. Vi kommer med lastebilene, infrastrukturen, jobbene og kapitalen. Lastebileierne trenger på sin side støtte til å bytte teknologi. De må bytte ut serviceprotokoller, servicenettverk og egentlig hele tankeprosessen. Det krever litt innsats, men vi kan fjerne alt utslippet, så hvorfor ikke?
Les også: Norges første Nikola Two bestilt