- Dette er først og fremst skadelig for miljøet. I tillegg er det ødeleggende for alle de aktørene i transportbransjen som følger reglene. Vi kan ikke sitte å se på at dette skjer, sier fagleder i Statens vegvesen på Svinesund Øyvind Grotterød.
Nylig avslørte hans kolleger sju miljøsvindlere i løpet av ett skift på Svinesund kontrollstasjon.
Tyskland: 20 prosent av østeuropeerne driver miljøsvindel
Innsatsen ble skjerpet etter at NLF advarte mot utbredt AdBlue-manipulering blant østeuropeiske transportører. Mistankene dukket opp etter flere oppslag i tyske medier. Der har undersøkelser avdekket at så mange som 20 prosent av østeuropeiske tunge kjøretøy kjører med manipulerte AdBlue-systemer. Dette fører til at nyere lastebiler med avanserte renseanlegg i realiteten forurenser som et 20 år gammelt kjøretøy.
Tyskland: 5 000 Euro. Norge: Mangellapp
Mens det i utlandet kan svi skikkelig å bli tatt for miljøsvindel, er konsekvensene i Norge ikke fullt så avskrekkende. Men det håper administrerende direktør i NLF Geir A. Mo vil endre seg raskt:
- Mens det i Tyskland kan koste 5 000 Euro eller mer å bli tatt for manipulering av AdBlue-anlegget, får du bare en mangellapp i Norge. Vi har derimot fått signaler fra Vegdirektoratet om at de ønsker å innføre straffegebyrer også her. Det skulle i så fall bare mangle. NLF vil presse på for å sørge for at disse blir så høye som mulig.
Les også: 20% av østeuropeerne svindler med AdBlue