I sammenheng med Stortingsvalget 2017 har NLF reist Norge rundt for å løfte frem yrkessjåførenes syn. Hver dag i fellesferien stiller vi noen korte spørsmål til en ny sjåfør for å finne ut hvordan livet på sommerveien er, og hvilke politiske saker en mener bør prioriteres av den kommende regjeringen.

Dagens sjåfør: Jan Holt (66)

Bosted: Modum

Kjøretøy: 2015 Scania G490

Kjører for: Omdal Transport

Jan håper det finnes plass til norske sjåfører også i fremtiden. Foto: Stein Inge Stølen

- Hvor lenge har du kjørt lastebil?

- Jeg har over 40 år på landevegen.

- Hvordan trives du i yrket?

 - Jeg har bare ett år igjen før jeg pensjonerer meg, men har det fortsatt fint på jobb. Jeg kjører for Omdal Transport. Vi frakter dører og vinduer for Nor-Dan og jeg trives godt med det. Arbeidstidene er gode.

- Hva synes du om næringen i dag?

 - Jeg har vært med på en rivende utvikling. Det har skjedd mye siden syttitallet da jeg kjørte gamle Måbødalen og andre vanvittige veger som nå er stengt for tungtrafikk. Nå har vi heldigvis fått mye bedre forhold å leve under. Det gjelder også når det kommer til kjøre- og hviletid. Før i tiden da vi bare hadde skrivere kjørte jo folk omtrent 24 timer i døgnet. Men det er jo ingen steder å gjøre av seg langs vegen. Det finnes ikke hvileplasser og en blir jaget nesten hvor enn en står. Det er ikke bra.

Jan Holt frakter dører og vinduer for Nor-Dan. Foto: Stein Inge Stølen

- Hvilke transportsaker synes du den kommende regjeringen bør fokusere på?

 - Alle sliter med å finne plasser hvor en kan stå lovlig, både for pauser og hvis en skal sove. Sånn har det vært bestandig. Men før var det mer fleksibelt, mens i dag er det mye mer rigid. Når det er så strengt på kontrollsiden bør det også bli fulgt opp med gode alternativer til hvile- og soveplasser.

- Hvordan tror du transportnæringen ser ut om 10 år?

- Da tror jeg ikke den norske sjåføren eksisterer lenger. Flere og flere bransjer innen vegtransport tar inn utenlandske sjåfører. Jeg vet samtidig at det er en del unge norske mennesker på veg inn i yrket, og jeg håper og tror at det finnes en plass til de også i fremtiden.

Les også:  Dette mener lastebilsjåførene