I sammenheng med Stortingsvalget 2017 har NLF reist Norge rundt for å løfte frem yrkessjåførenes syn. Hver dag i fellesferien stiller vi noen korte spørsmål til en ny sjåfør for å finne ut hvordan livet på sommerveien er, og hvilke politiske saker en mener bør prioriteres av den kommende regjeringen.

Dagens sjåfør: Henning Nordvik  (41)

Bosted: Dal

Kjøretøy: 2017 Mercedes-Benz Arocs 2658L

Kjører for: Øynebråten Transport

Henning synes det er veldig positivt at Statens vegvesen blir flinkere til å luke ut verstingene ved kontroller. Foto: Stein Inge Stølen Henning synes det er veldig positivt at Statens vegvesen blir flinkere til å luke ut verstingene ved kontroller. Foto: Stein Inge Stølen

- Hvor lenge har du kjørt lastebil?

- Jeg har kjørt i 20 år.

- Hvordan trives du i yrket?

 - Jeg trives godt og har gode arbeidstider med kun dagarbeid. Jeg jobbet i PostNord før med stykkgods, der var det et sterkt lønnspress. Det ble bedre når jeg byttet til å kjøre nisjetransport som jeg gjør i dag.

- Hva synes du om næringen i dag?

 - Det har blitt tøffere, både på vegen og på lønnsfronten. Det blir ansatt mange utenlandske sjåfører som tåler lavere lønninger, som igjen holder nivået nede for alle. Samtidig blir teknologien og utstyret stadig bedre. Jeg synes bileierne generelt er flinke til å bytte ut og vedlikeholde kjøretøyene. Det har også blitt flere kontroller, det synes jeg er veldig bra. Da får en luket ut de som ikke følger lover og regler.

Henning har kjørt lastebil i 20 år. Nå kjører han tippbil for Øynebråten Transport. Foto: Stein Inge Stølen Henning har kjørt lastebil i 20 år. Nå kjører han tippbil for Øynebråten Transport. Foto: Stein Inge Stølen

- Hvilke transportsaker synes du den kommende regjeringen bør fokusere på?

 - Det viktigste er nok å jobbe for mer like konkurransevilkår for alle som utfører transport i Norge.

- Hvordan tror du transportnæringen ser ut om 10 år?

- Jeg tror nok flere utenlandske sjåfører jobber for norske firmaer. Allerede for 10 år tilbake begynte vi å se utviklingen. Blant de større aktørene er det nesten bare et fåtall norske sjåfører igjen. Det finnes nok norske transportfirmaer, men ikke norske sjåfører. Samtidig tror jeg at kvaliteten på de utenlandske sjåførene vil bli bedre. Hvis en skal overleve som sjåfør i næringen gjelder det å knytte seg til et seriøst firma med ordnede forhold. 

Les også:  Dette mener lastebilsjåførene