- Begrunnelsen er at vi i størst mulig grad vil unngå at kjøretøy som erfaringsmessig har høyere risiko for brann er i tunnelen sammen med mye annen trafikk, sier avdelingsdirektør i Statens vegvesen, Nils Audun Karbø.
Statens vegvesen vil i tiden etter åpning intensivere kontrollaktiviteten for å sikre at skiltingen følges.
- Vi har forståelse for at dette skaper utfordringer, særlig for næringstransport, framholder Karbø.
– Men for å ivareta trafikksikkerheten på best mulig måte, og i påvente av andre løsninger som tar lenger tid å få på plass, har vi likevel valgt å innføre et forbud for tungtransport over 12 meter i rushtiden. Forbudet gjelder inntil andre tiltak som i samme grad ivaretar sikkerheten er etablert.
- Ikke en gunstig løsning
- Tiltakene som foreslås er i sum veldig bra. Men å stenge tunnelen for all tungtransport slår veldig negativt ut for den lokale lastebiltrafikken, forklarer NLFs fagsjef for tekniske spørsmål, Dag Nordvik.
Han understreker at det primært har vært utenlandske kjøretøy i dårlig forfatning som har forårsaket branner og tunnelstenginger under Oslofjorden. De norske kjøretøyene og sjåførene er generelt bedre skikket for kjøring i utfordrende topografi.
- Vi har spilt inn et forslag om å benytte kolonneprinsippet, altså avstandspåbud på minst hundre meter mellom hvert tunge kjøretøy. Dette kombinert med en utvidelse av operasjonstiden til redningskjøretøyet som er utstasjonert ved tunnelen til 07-18 burde være gode nok virkemidler for å garantere sikkerheten uten å forby tunge kjøretøy.
Nordvik trekker også frem viktigheten av at det tydelig skiltes ikke bare før tunnelen, men også på E6 og E18 hvis stenginger oppstår.
- Og når en først innfører dette forbudet, er det også helt essensielt at en iverksetter intens kontrollvirksomhet for å sikre at forbudet faktisk blir fulgt.
Se video av brannen 5. mai under:
Enda et argument for bro
Nordvik mener Vegvesenets vedtak om forbud er enda et signal om at det ikke bør bygges et nytt tunnelløp under Oslofjorden.
- Når et sterkt faglig miljø som Statens vegvesen anser det som for risikabelt å la tyngre kjøretøy ferdes i tunnelen på særlig trafikkerte tidspunkter, bør det virkelig vurderes andre løsninger enn tunnel når fremtidige krysningsalternativer nå vurderes.
Les også: Sto åpen etter at alarmen gikk