- Vi foreslår blant annet å redusere antall mulige kabotasjeoppdrag fra tre til to, at obligatoriske bombrikker knyttes til bankkonto/bankgaranti og at også bøter/forelegg skal kreves inn på stedet, sier Vedum.

Senterpartiets forslag kommer etter at NLFs telleaksjon i forrige uke avdekket at andelen utenlandske lastebiler har økt med 9,3 prosent i perioden fra 2015 til 2017.

Vedum mener tiden er inne for at politisk ledelse nå må begynne å reagere.

- Dersom vi fra politisk hold ikke foretar oss noe, er dette en kamp norske transportarbeidere ikke kan vinne, sier Vedum med sterk henvisning til at enkelte polske selskaper nå hyrer inn sjåfører fra Filipinene for å ytterligere presse prisene ned.

Han mener det nå haster med å ta grep i transportsektoren for å sikre trygger veier, gode arbeidsplasser og rimelige vilkår for seriøse norske transportbedrifter.

FEIL VEI: Leder i Senterpartiet, Trygve Slagsvold Vedum mener utviklingen har gått feil vei. Han reagerer på økningen i antall utenlandske lastebiler på norske veier. (Foto: Senterpartiet) FEIL VEI: Leder i Senterpartiet, Trygve Slagsvold Vedum mener utviklingen har gått feil vei. Han reagerer på økningen i antall utenlandske lastebiler på norske veier. (Foto: Senterpartiet)

- Vi kan ikke ha det slik at utenlandske selskaper som opererer under helt andre vilkår når det gjelder blant annet lønn, kan komme til Norge og overta en stor del av markedet fra seriøse norske aktører.

Han mener det er et tydelig tegn på at noe er galt, når mange utenlandskregistrerte vogntog nå kjører med norske nettadresser og norske logoer på siden. Da er det klart at de retter seg mot innenlandsmarkedet og ikke reelt driver midlertidig kabotasje.

- Vi ser at utviklingen i denne bransjen har gått feil vei de siste årene og stiller oss uforstående til at regjeringen ikke foretar seg mer, sier Vedum.