Bedre kjørbarhet. Mer oversikt. Økt sikkerhet. Bedre ergonomi og komfort. Ny motorserie. Det er ikke småtteri som skjuler seg bak Södertaljes siste store nyhet. L-serie er laget for byen og tilpasset byens utfordringer.

Lav

Den nye bilen er lavere og i følge Scania sitter føreren i samme høyde som andre trafikanter som ferdes i byen. Det gir bedre oversikt og økt sikkerhet. Det sørger også ”City Safe Window” for. I døren på passasjersiden er det integrert et ekstra vindu som skal gjøre det lettere å få øye på syklister og gående.

For føreren betyr den lave hytta at det blir lettere å komme seg inn og ut, noe også knelefunksjonen – tilsvarende det man finner på buss – også sørger for.

Ny CrewCab

Til den nye bilen lanseres en helt ny CrewCab basert på P-hytta. Spesielt for brannmenn er hytta interessant, og i følge Scania skal det være plass til inntil åtte passasjerer i den nye CrewCaben.

Ideen om sidekollisjonsputer er også med over i denne hytta. Om man vil kan man utstyre den med inntil fire kollisjonsputer som aktiveres dersom bilen skulle velte.

CREWCAB: Den nye CrewCab-hytta er basert på en P-hytte. Hytta er i første rekke tiltenkt brukt på brann- og redningsbiler. CREWCAB: Den nye CrewCab-hytta er basert på en P-hytte. Hytta er i første rekke tiltenkt brukt på brann- og redningsbiler.

Syv liter og seks sylindre

Med lanseringen av den nye bilen introduseres også en ny motorserie. Denne får et slagvolum på syv liter. Motoren skal øke effektiviteten og Scania lover at den nye bilen skal kutte forbruket med inntil ti prosent sammenliknet med forrige generasjon.

Den nye rekkesekseren på syv liter kommer i tre ulike effekttrinn på enten 220, 250 eller 280 hestekrefter. Dreiemomentet oppgis til henholdsvis 1000, 1100 og 1200 newtonmeter. Maksimalt dreiemoment er tilgjengelig fra 1050 omdreininger i minuttet.