- Denne strekningen er meget farlig. Jeg har snakket med mange som har opplevd stygge situasjoner, og jeg har selv sett konsekvensene av stein som kommer ned. Det er enorme krefter i sving.

Jarle Målsnes eier sin egen bil og kjører fast for den tradisjonsrike saft- og syltetøyleverandøren Lerum. Han ferdes mellom Voss og Bergen jevnlig og er forundret over at det ikke har gått flere liv.

- Det kommer til å skje noe stort her snart. Jeg venter bare på det. Det er bare tilfeldigheter som gjør at det går bra.

Jarle Målsnes kjører fast for Lerum og ferdes ukentlig på strekningen Bergen-Voss. Foto: Stein Inge Stølen Jarle Målsnes kjører fast for Lerum og ferdes ukentlig på strekningen Bergen-Voss. Foto: Stein Inge Stølen

Gløtter opp i fjellsiden

Det er flere steder mellom Voss og Bergen hvor lastebileieren føler han må ha ett øye på veien og ett øye på fjellet.

- Området mellom Dale og Trengereid synes jeg er spesielt ille. Men også partiet like etter Bolstadøyri er også veldig rasutsatt. Det var jo her det store raset gikk i fjor, da en lastebil ble feid ut av veien. Der sitter jeg og gløtter opp i fjellsiden når jeg passerer. 

Målsnes tror en utsettelse av de planlagte utbedringene kan bli fatalt.

- Konsekvensen kan være at menneskeliv går tapt. 

Det er mange risikable områder på strekningen Bergen-Voss. Som her, ved Vaksdal. Foto: Stein Inge Stølen Det er mange risikable områder på strekningen Bergen-Voss. Som her, ved Vaksdal. Foto: Stein Inge Stølen

Fikk 24-kilos stein i taket

En av de som har vært millimetere fra tragedie, er NLFs fylkesleder Torgils Rogne. I 2015 opplevde han å få en diger stein i taket på førerhuset. Hadde lastebilen kommet brøkdelen av et sekund senere, ville steinen på 23,8 kilo smadret frontruten på passasjersiden, hvor samboeren satt.

- Det smalt noe helt vanvittig. Steinen hadde i følge Vegvesenet rullet ti-tolv meter ned skråningen, og vi kjørte i 70 kilometer i timen. Det kunne gått skikkelig galt.

Selv om Rogne har sett mye ras og ulykker på E16, kom likevel hendelsen som et sjokk.

- Det har gitt meg et nytt syn på strekningen. Her må det gjøres noe, og det fort. Hvis ikke kommer det til å gå liv. Det kunne det fort ha gjort den gangen også, sier han.

Hadde Torgils Rognes lastebil vært noen mikrosekunder senere ute, kunne det ha gått liv da den 24 kilo tunge steinen traff lastebilen i 2015. Foto: Stein Inge Stølen Hadde Torgils Rognes lastebil vært noen mikrosekunder senere ute, kunne det ha gått liv da den 24 kilo tunge steinen traff lastebilen i 2015. Foto: Stein Inge Stølen

Les bakgrunnen: E16 Bergen-Voss: Fra aksjon til Stortinget