IAA Commercial Vehicles avholdes annethvert år og gikk nylig av stabelen for 67. gang. Verdenspremierene sto tradisjonen tro i kø, samtidig som mange ukjente konkurrenter til de etablerte produsentene også viste seg for første gang. Mange av disse var enten helelektriske eller brukte andre former for nullutslippsteknologi.
Her er åtte forskjellige nullutslipps-lastebiler du kan kjøpe med en gang, eller ganske snart:
Mercedes-Benz eActros
Denne bilen ble opprinnelig vist på forrige IAA-messe i 2016. Siden den gang har den blitt satt på prøve av et knippe kunder i Tyskland. Den utstilte bilen har totalvekt på 18 tonn, men den bygges også i 25-tonns utgave. Begge er myntet på distribusjonskjøring og skal ha 200 kilometers rekkevidde. Mercedes tar imot interessenter og håper på fullskala produksjon innen 2021.
MAN TGM 26.360 E
Parallelt med Mercedes’ satsing på elektriske distribusjonsbiler har også MAN satt i gang sitt eget program. Her er det tydelig at konkurransen er sterk, for de gjennomgår et omtrent identisk testløp med daglige tester hos utvalgte kunder. Nytt av året var denne 26-tonns distribusjonsbilen myntet på transport av dagligvarer.
Elias E-LKW
Ikke alle ønsker å vente på at de etablerte lastebilprodusentene skal komme med fullelektriske lastebiler. Noen setter i gang og lager egne løsninger. Det var akkurat det Ansorge Logistik gjorde: Med utgangspunkt i en MAN trekkvogn lover de 44 tonns totalvekt og hele 200 kilometers rekkevidde, samt fullt support-system i serviceleddet. Noe sier oss at dette apparatet ikke nødvendigvis strekker seg helt til Norge. Prisene var ikke klare, men forvent minst en dobling i forhold til dieseldrevne trekkvogner.
Volvo FE 6x2 Electric
Selv om Volvos nye elektriske «Low Entry Cab» lastebil ikke lenger kan kalles en nyhet, fikk den mye oppmerksomhet på IAA. Her var den presentert med et Faun komprimatorpåbygg som settes i tjeneste i Hamburg i begynnelsen av 2019. Med 27 tonns totalvekt skal 200 kilometers rekkevidde være oppnåelig. En ideell løsning for renovasjons- og distribusjonskjøring som er tilgjengelig for salg allerede nå, med levering fra neste år.
Framo eTruck trekkvogn og betongbil
Dette var unektelig noen av de mest interessante kjøretøyene på messen. Salgssjef Bernhard List i Framo lover 150 kilometers rekkevidde hele året fra et fullelektrisk rigg som i betongbilen driver både hjulene og trommelen. Bilene kan bygges nå og leveres om et halvt års tid. Det eneste skåret i gleden er prisen: De koster to til tre ganger så mye som en konvensjonell anleggsbil.
Iveco Stralis X-Way CNG
Nullutslipp, eller i alle fall tilnærmet nullutslipp, kan oppnås på andre måter enn batterielektrisk drift. Her presenterer Iveco en spennende totalløsning for betongtransportører hvor bilen kan kjøres på biogass, mens trommelen driftes av et lydløst elektrisk aggregat. Slik kan det oppnås inntil 95 prosents reduksjon av CO2-utslippet. Her er heller ikke investeringskostnadene helt avskrekkende: Iveco oppgir rundt 50 000 kroner i påslag for CNG-løsningen i forhold til en vanlig diesellastebil.
DAF CF Electric
Blant de store lastebilprodusentene er det så langt bare nederlandske DAF som har tatt steget helt ut og utviklet en fullelektrisk trekkvogn med brukbar trekkevne. Med 170 kWh batteripakke (omtrent to Teslaer) oppnås inntil 100 kilometers rekkevidde med opptil 40 tonns totalvekt. Ingen milsluker, men med mulighet for hurtiglading på 30 minutter er den ideell for korte og hyppige distribusjonsoppdrag.
Les også: Dette er høydepunktene på IAA 2018