Av
Stein Inge Stølen
Lastebil.no er på plass i Jönköping for å delta på en av Nordens desidert største lastebil-happenings. Her får du noen av høydepunktene fra Elmia!
Historien bak Elmia Lastbil begynner allerede i 1983 da den første messen ble arrangert i Jönköping. Årets arrangement er det 19. i rekken og bærer tradisjonen stolt videre. Dette er nå Nordens største markeds- og møteplass for lastebilnæringen.
Over 400 utstillere fra 15 land
Det er i alle fall ingen tvil om at det skandinaviske lastebilfolket har trykket Elmia til sitt bryst. Arrangørene opplyser at hele 96 prosent av de besøkende på Elmia Lastbil selv jobber i næringen. Den klart største underkategorien er aktive yrkessjåfører. Dette gjør messen til en attraktiv rekrutteringsarena. Da forrige Elmia Lastbil ble arrangert i 2016 fant nærmere 35 000 besøkende turen til Jönköping.
Skal du på Elmia? Kom innom NLFs stand utenfor hall D og slå av en prat!
Se høydepunktene under!
NLF-medlemmet Holen Transport hadde lånt ut sin flotte 1990-modell Volvo F16 62R til tømmerbilpåbyggeren Bergs Fegen ABs utstilling. Foto: Stein Inge Stølen
En Peterbilt er ikke veldig anonym sånn i utgangspunktet, men med fullt lysrigg fra Strands er oppmerksomheten garantert. Foto: Stein Inge Stølen
Åkerihistoriska Sällskapet (ÅHS) har ansvar for å representere fortidens storheter i veteranbilutstillingen. Det gjorde de med stor stil. Foto: Stein Inge Stølen
Selv om moderne lastebiler er vinnere på miljø, er disse gledessprederne en klar publikumsvinner. Her står en Volvo F6 fra 1985 og en Volvo FB88 fra 1977.
Både veteraner og innovasjoner var godt representert på Elmia. Det kom ikke som en overraskelse at Volvo stilte ut sin nyeste fullelektriske lastebil.
Vil du holde liv i en gammel flamme? Danske Scan Parts kan skaffe både velfungerende brukte motorer og totalrenoverte motorer, som denne Scania DC16-motoren med 620 hester. Prislapp: 200 000 SEK. Foto: Stein Inge Stølen
Utstyrsleverandøren SAF Holland hadde lagt stor flid i presentasjonen av sine løsninger. Foto: Stein Inge Stølen
Blir det tøffere? En Scania fra sent syttitall med krommede skorsteiner setter følelsene i bevegelse. Foto: Stein Inge Stølen
Elmia Lastbil er en god arena for Norges Lastebileier-Forbund, både for å komme i kontakt med kollegaer i nabolandet, men også for å fortelle om NLFs Fair Transport-arbeid. Fra venstre: Eivind Karikoski, Kjell Olafsrud og Jens Olaf Rud. Foto: Stein Inge Stølen
Du skal stole på utstyret når du løfter flerfoldige tonn på verkstedet. BA Fordonslyftar viste frem sine løftebukk-løsninger på Elmia. Foto: Stein Inge Stølen
Den hvite DAF XF-en i forgrunnen er en jubileumsbil bygget i sammenheng med merkets 90-årsmarkering. «The Flying Swede» er et samarbeidsprosjekt mellom DAF, Truck & Trailer Parts og Svetsab. Foto: Stein Inge Stølen
Les også:
Dette er transportkjøpers ansvar