En av næringens aller største utfordringer den kommende tiden ligger i den foreslåtte mobilitetspakken som er fremlagt av EU-kommisjonen.
– Kabotasje er allerede et kjempeproblem. Selv om man i dag har allmenngjorte lønnsvilkår og begrensninger på oppdrag, er det veldig vanskelig å håndheve reglene. Går dette gjennom, vil situasjonen bli mye verre, sier Audun Lysbakken, leder i SV til Klassekampen.
Øker tilgangen og senker kravene
Grunnen til dette er at pakken blant annet inneholder forslag om ytterligere liberalisering av kabotasjeregelverket; fra dagens tre turer innen syv dager til ubegrenset adgang innen fem dager. Samtidig blir kravene til hva som anses for å være en internasjonal last inn i landet betydelig redusert. I praksis kan et utenlandsk vogntog ha med en tom pall og et ”hjemmelaget” fraktbrev og få adgang til det norske markedet.
– Slik forslaget er nå, betyr det fri innlandstransport. Det blir veldig enkelt å kjøre mandag til fredag i Norge, ta med et lass over grensa i helga og være tilbake på norske veger på mandagen, sier Lars Johnsen, leder i Norsk Transportarbeiderforbund.
Det neste EØS-slaget handler om transport
Oppmerksomheten rundt den foreslåtte mobilitetspakken økte betraktelig etter at Norges Lastebileier-Forbund (NLF) dro land og strand rundt for å opplyse politikere om farene ved økt kabotasje i forkant av valget i fjor sommer. Med en semitrailer som kunne bygges ut til et stort møte- og debattlokale ble det avholdt 14 politiske møter fra Alta i nord til Arendal i sør. Resultatet er at 20 stortingspolitikere nå har forpliktet seg til å motarbeide EU-forslaget.
- Vi har arbeidet hardt med å mobilisere politikere i alle partier mot de foreslåtte endringene. Tilbakemeldingen vi får er at det er et bredt politisk flertall mot EU-pakken slik den foreligger i dag, sier NLF-direktør Geir A. Mo.
Lysbakken er enig og mener det neste store EØS-slaget vil stå på transportfeltet.
- Saken må ses i sammenheng med at EU snart kommer med en ny jernbanepakke. Om kort tid vil vi måtte ta stilling til to saker om å flytte viktig politisk makt til Brussel. Acer-saken har vist at det er mulig å mobilisere et enormt press mot uønsket EU-politikk, sier SV-lederen til Klassekampen.