I praksis betyr dette at transportbedrifter som har lastebiler av eldre standard enn Euro VI ikke får det forventede avgiftshoppet fra neste år.
I det opprinnelige forslaget ville tunge lastebiler (over 12 tonn) av Euro V-standard eller eldre fått en avgift på enten 600 kroner i døgnet, 8 000 kroner i måneden eller 50 000 kroner i året, på toppen av regulære bompenger.
Roser lastebilnæringen
Men da miljø- og samferdselsbyråd Lan Marie Berg fikk nye luftkvalitetstall på bordet, viste disse at luftkvaliteten har blitt så bra at en ekstraavgift ikke vil være nødvendig. I tillegg viser tall fra Fjellinjen at hele 43 prosent av lastebilene som passerer bomringen i Oslo allerede har Euro VI-standard.
– Vi trenger ikke å innføre lavutslippssoner nå. Oslo-lufta har blitt bedre, og vi ser at politikken vår fungerer ved at for eksempel bomringen har veldig stor effekt, sier Berg til NRK.
– En tilleggsfaktor er at næringslivet har vært kjempeflinke til å bytte ut sine gamle lastebiler slik at også de bidrar til bedre byluft. Vi ser av nye beregninger at en lavutslippssone vil ha liten tilleggseffekt.
– En gledens dag for NLF
Regionsjef Johan Kristian Bjerke er ikke i tvil om at avgjørelsen kommer som direkte resultat av NLFs påvirkningsarbeid.
– Vi er en næring med lave marginer. Alle avgifter går rett på bunnlinja. En tilleggsavgift i form av en lavutslippssone ville slått ekstra hardt ut, forteller Bjerke.
Han har kjempet i lang tid for å overbevise politikerne om avgiftens begrensede effekt på miljøet, samtidig som næringen ville tape stort økonomisk.
– Dette er en gledens dag for oss, sier han med et smil.