Siden en EU-dom ble vedtatt like før nyttår har det vært ulovlig å ta den lovpålagte 45-timers ukehvilen i førerhytta. Nå varsles bøtelegging av lastebilsjåfører og transportselskap over hele Europa - eksemplene renner inn fra Sverige, Danmark, Nederland, Tyskland og Belgia. Men ikke i Norge.
- Vi hverken forstår eller aksepterer holdningen til norske myndigheter i dette spørsmålet. Hvis alle våre naboland både kontrollerer og sanksjonerer brudd på reglene, hvorfor kan ikke vi få det til her?, spør administrerende direktør i NLF, Geir A. Mo, og legger til:
- Fra før lar vi være å sanksjonere AdBlue-juks. Det er lett å snike seg unna bøter, gebyrer og bompenger. Over 70 % av kontrollerte utenlandske transportører jukser med minstelønn. Slik kunne vi fortsatt. Myndighetene risikerer å skape en fristat for regelbrudd der vi tiltrekker oss de mest useriøse aktørene. Dette er stikk i strid med alle politiske løfter fra både posisjon og opposisjon!
Kjører til Norden for å bo ustraffet i bilene
NLF mottar tilbakemeldinger fra ansatte i Statens vegvesen som peker på en urovekkende trend: Mange bryter kjøretidsreglene mens de ferdes på kontinentet for å komme seg raskest mulig til de nordiske landene, hvor sanksjonene ved ukehvil-brudd er mildere eller ikke-eksisterende.
- Sjåførene tvinges til å bo i bilene i hele EU, men nå har de heldigvis begynt å håndheve ukehvil-regelen med saftige bøter i Vest-Europa. Resultatet synes altså å være at enkelte sjåfører velger å heller bryte øvrige kjøretidsregler for å komme seg raskt gjennom landene hvor bøtesatsene er høyest. Det koster gjerne mindre å bli tatt for å ha kjørt noen timer ekstra enn å ha tatt ukehvilen i førerhytta, sier Mo.
Konsekvensen er at sjåførene kjører lengre økter enn tillatt gjennom Europa og bor over lang tid i bilene i de nordiske landene - noe som forskning viser kan være direkte trafikkfarlig.
Vegvesenet: Må angi seg selv
I Norge har Statens vegvesen så langt ikke aktivt kontrollert ukehvil-brudd og sanksjonerer kun i de tilfellene hvor sjåføren innrømmer det selv. Årsaken ligger i tekniske utfordringer ved selve kontrollsituasjonen, forteller fagleder Thor Ringstad ved Statens vegvesen til Aftenposten:
- Hvis vi stikker inn kontrollkortet for å sjekke hviletiden mens den utføres, settes skriveren i "annet arbeid" og hviletiden brytes. Vi kan ikke begå ett lovbrudd for å avdekke et annet.
Dermed kan ikke sjåfører kontrolleres under selve hvilen, kun ute langs vegen. Og siden sjåførene ikke trenger å dokumentere hvor de har tatt ukehvilen, har ikke Statens vegvesen noen mulighet til å sanksjonere med mindre de innrømmer rett ut at de har tatt ukehvilen i bilen.
- Denne forklaringen holder ikke, sier Mo.
- For det første kan kontrollørene gi dispensasjon på stedet for et slikt brudd og for det andre er kjøre- og hviletidsbestemmelsene et europeisk regelverk. Når de kan kontrollere dette i resten av Europa kan de gjøre det i Norge også. Dette handler derfor i verste fall om en bevisst manglende prioritering, avslutter NLF-direktøren.
Les også: Solvik-Olsen: 24-timers parkering og hjemreise etter kabotasje