- I all hovedsak er vi fornøyde med planene som nå er lagt frem, men vi liker ikke at etterslepet på flere strekninger øker. Samtidig vet vi at transport av fisk i nord vil øke betydelig og vi er bekymret for om investeringene her vil være store nok til å møte den økte trafikken som denne landsdelen vil få, sier direktør i NLF Geir A. Mo umiddelbart etter at vegdirektør Terje Moe Gustavsen la frem handlingsprogrammet for innsatsen på riksveg i den første seksårsperioden av Nasjonal Transportplan onsdag.
I programmet legges det til rette for at det skal bygge 440 kilometer ny vei der 105 kilometer er firefelts veg og hvor 60 kilometer er to- og trefeltsveg med midtdeler. Samtidig legges det opp til at 1500 kilometer riksveg skal får nødvendig standard for å hindre alvorlige utforkjøringsulykker.
- I forhold til tungtrafikken må vi sørge for et vegnett som er holdbart og hvor det sikres godt arbeidsmiljø og like konkurransevilkår, sa vegdirektøren. I det ligger det økt kontrollinnsats. Ett av satsningsområdene blir tilsyn av tunge kjøretøyer i forhold til vinterutrustning og ulovlig kabotasje.
Derfor vil Statens vegvesen satse på målrettede, risikobasert tilsyn med kjøretøyer, førere og med virksomheter der man vet det er høy risko for overtredelse av regelverket.
I programmet ligger det også en gigantisk opprustning av tunneler. Totalt sett bidrar det til at vedlikeholdsetterslepet reduseres noe – men fordi prioriteringen blir på tunneler vil etterslepet øke noe på andre deler av vegnettet.
Det er også klart at man øker innsatsen i forhold til drift av vegnettet. Her vil tiltak som ivaretar trafikksikkerheten prioriteres i tillegg til driftsoppgaver som har direkte konsekvenser for fremkommeligheten for næringstransporten.
I programmet som ble langt frem onsdag morgen kommer det også frem at det skal avsettes midler for å åpne nye deler av riksvegnettet for modulvogntog i tillegg skal det bygges ut flere døgnhvileplasser for tungtransporten.
Nøkkeltall
- Den statlige rammen til vegformål i 2018-2023 er 241,9 mrd. 2017-kr. Det er om lag 18 prosent høyere enn nivået i 2017 (inklusive Nye Veier AS).
- Statens vegvesens ramme er på 199,4 milliarder kr for seksårsperioden 2018-2023. I snitt er dette 10 prosent over bevilgningen i 2017. I tillegg innkreves anslagsvis 42 mrd. kr i bompenger i perioden.
- I Nasjonal transportplan 2018-2029 prioriteres drift, vedlikehold og fornying av eksisterende infrastruktur slik at forfallet ikke øker og deler av etterslepet tas igjen.
- 23,3 mrd. kr skal brukes til vedlikehold på vegene i perioden 2018-2023. I tillegg kommer en post på 10,2 mrd. kr til fornying.
Vegvesenets store prosjekter som åpnes i perioden 2018-2023
Prosjekter > 500 mill. kr | Fylke |
Rv 110 Ørebekk – Simo | Østfold |
E16 Eggemoen – Jevnaker – Olum | Buskerud/Oppland |
E18 Bommestad – Sky | Vestfold |
E18 Varoddbrua | Vest-Agder |
E39 Eiganestunnelen | Rogaland |
Rv 23 Dagslett – Linnes | Buskerud |
Rv 282 Holmenbrua | Buskerud |
E39 Svegatjørn – Rådal | Hordaland |
E39 Bjørset – Skei | Sogn og Fjordane |
E39 Betna – Vinjeøra – Stormyra | Møre og Romsdal |
E39 Lønset – Hjelset | Møre og Romsdal |
E134 Damåsen – Saggrenda | Buskerud |
E134 Gvammen – Århus | Telemark |
Rv 13 Ryfast | Rogaland |
Rv 36 Skyggestein – Skjelbredstrand | Telemark |
E16 Sandvika – Wøyen | Akershus |
E16 Bjørum – Skaret | Akershus og Buskerud |
E16 Bagn – Bjørgo | Oppland |
E6 Vindåsliene – Korporalsbrua | Trøndelag |
E6 Jaktøya – Klett – Sentervegen | Trøndelag |
Rv 706 Nydalsbrua med tilknytninger | Trøndelag |
Rv 4 Roa – Gran grense, inkl Jaren – Amundrud – Lygnebakken | Oppland |
E136 Stuguflaten – Rødstøl, krabbefelt | Møre og Romsdal |
E6 Helgeland sør inkl. Kappskarmo – Brattåsen – Lien | Nordland |
E6 Helgeland nord | Nordland |
Rv 80 Hunstadmoen – Thallekrysset | Nordland |
E6 Hålogalandsbrua | Nordland |
E6 Sørkjosfjellet | Troms |
E6 Kvænangsfjellet | Troms |
E6 Tana bru | Finnmark |
Rv. 3/rv.25 Løten Elverum (OPS) | Hedmark |
Rv. 555 Sotra-sambandet (OPS) | Hordland |