- Nullutslipps kjøretøy bidrar til å forbedre luftkvaliteten, begrense klimaendringer og også redusere kø, takket være muligheten for lydløs levering utenom forretningenes åpningstider. Noe som i fremtiden vil begrenses av støyrestriksjoner på kvelds- og nattestid. Elektriske lastebiler vil være uunværlige for morgendagens distribusjonsløsninger i bysentra, skriver Renault i pressemeldingen der de gjør det klart at de vil ha en helelektrisk lastebil på veien allerede neste år.
Uten at Renault går for dypt inn i detaljene om den nye lastebilen er det klart at det dreier seg om en distribusjonsbil.
- Ulike tester under virkelige forhold i daglig drift med lastebiler i 12-16 tonns segmentet – i samarbeid med Speed Distribution for Guerlain, Stef for Carrefour, Nestlé og Delanchy gruppen – har gitt Renault Trucks viktig informasjon og erfaringer om prestasjoner under ulike forhold, batterienes oppførsel, bruk av ladestasjoner og vedlikeholdsbehov spesifikt relatert til elektriske lastebiler, skriver Renault i meldingen.
I tillegg til kjøretøyene som har vært brukt til testing, har også Renault Trucks solgt og markedsført en 4,5 tonns elektrisk lastebil siden 2010 i Europa: Maxity Electric-
- Vår kommersielle erfaring med Maxity Electric har satt oss i stand til å øke kompetansen i nettverket vårt når det gjelder salg, service og reparasjoner av elektriske kjøretøy, forklarer François Savoye som er ansvarlig for Renault Trucks’ strategi for energieffektivitet.
Han sier også at dagens elektriske kjøretøy representerer en konkurransedyktig løsning.
En dedikert monteringslinje for helelektriske lastebiler er nå i ferd med å bli installert på fabrikken i Blainville-sur-Orne i Normandie.