Saken som for tiden pågår i Københavns Byrett i Danmark kan få store konsekvenser for østeuropeiske sjåførers rettigheter. Ifølge det danske nettstedet Fagbladet 3F har den rumenske sjåføren Emilian Tudor Jetzi kjørt varer for Ikea over hele Norden som ansatt i Bring Trucking, med en månedslønn på 381 euro - i overkant av 3 500 kroner. Nå krever sjåføren etterbetaling av differansen mellom lønnsnivået i Slovakia, hvor Bring Trucking formelt er lokalisert, og Danmark, hvor selve transportoperasjonen hevdes å være basert.

De slovakisk-registrerte lastebilene fra Bring Trucking er et vanlig syn på norske veier. Illustrasjonsfoto: Stein Inge Stølen De slovakisk-registrerte lastebilene fra Bring Trucking er et vanlig syn på norske veier. Illustrasjonsfoto: Stein Inge Stølen

Firma i Slovakia - base i Danmark

Stridens kjerne omhandler definisjonen av utstasjonerte arbeidstakere, og hvilke vilkår som skal gjelde under slike arbeidsforhold. Sjåføren opplyser at selv om han ble ansatt i Bring Trucking, et firma registrert i Slovakia, kjørte han aldri gods i dette landet. Det eneste tidspunktet han befant seg der var da han ble fraktet sammen med andre sjåfører fra Bucuresti i Romania til Slovakia. Den reelle arbeidsbasen var i Danmark.

- Fra Slovakia ble vi kjørt videre til Danmark, hvor lastebilen sto parat hos Bring Truckings kontor og plass i Kastrup. Der rengjorde jeg lastebilen og lempet kofferten inn. Transporten var organisert av Bring, fortalte Jetzi i Københavns Byrett.

Bodde i lastebilen i opptil fire måneder

Han beskriver en arbeidshverdag hvor han lastet varer i Danmark og fraktet disse til Sverige, Norge og Finland. Arbeidsperioden varte i to til fire måneder. I dette tidsrommet bodde han i lastebilen. Når perioden var over ble han skysset tilbake til Romania, hvor han hadde fri i to uker før han returnerte til Kastrup.

Sjåførens advokat, Christian Riewe, forsøker å bevise at basen var i Danmark og at selve arbeidet først startet i Kastrup. Dette avviser administrerende direktør i Bring Trucking A/S, Martin Luptak. 

- Sjåførene ansettes i Slovakia, betaler skatt i Slovakia og avtaler ferie med kontoret i Slovakia. Oppsigelser håndteres også i Slovakia. Lønnen betales etter slovakisk lov, hvilket for sjåfører er minst 1,2 ganger gjeldende minimumslønn i landet, forklarte Luptak.

Kommunikasjonssjef John Eckhoff i Bring ønsker ikke å kommentere saken så lenge den pågår.

Les også:  Konfronterer arbeids- og sosialministeren med sosial dumping i Bring