Lastebilen er livsnerven som holder Norge i gang. For å sette dette i et tydelig perspektiv har NLF innhentet opplysninger fra lokale aktører i næringslivet for å finne svaret på spørsmålet: Hvis lastebilene sluttet å kjøre, hvor mange dager går det egentlig før lokalsamfunnet i Arendal stopper opp? 

Dag 1: Ferskvarer forsvinner

Frukt og grønt leveres daglig og butikkhyllene tømmes fort uten konstant påfyll. Allerede etter én dag vil det være bortimot tomt i frukt- og grønnsaksdiskene.

Det første en vil miste hvis lastebilene slutter å kjøre, er ferskvarer som frukt og grønt. Illustrasjonsbilde: Colourbox Det første en vil miste hvis lastebilene slutter å kjøre, er ferskvarer som frukt og grønt. Illustrasjonsbilde: Colourbox

Dag 3: Dagligvarebutikkene stenger

Ifølge ASKO, som leverer varer til butikker i Arendal og i regionen forøvrig, vil det stort sett være tomt for alle livsviktige og nødvendige varer etter tre dager. Etter dette vil butikkene se seg nødt til å stenge.

Etter tre dager er det liten vits i å holde dagligvarebutikkene åpne. Foto: NLF-Arkiv Etter tre dager er det liten vits i å holde dagligvarebutikkene åpne. Foto: NLF-Arkiv

Dag 4: Restauranter og kafeer stenger

Lokale restauranter og kafeer har vanligvis vareleveringer to ganger i uken. De kan holde det gående i fire dager før reservene er tomme.

Selv om restauranter og kafeer ofte har store mat- og drikkelagre, vil bare de færreste kunne holde det gående lenger enn fire dager. Illustrasjonsfoto: Colourbox Selv om restauranter og kafeer ofte har store mat- og drikkelagre, vil bare de færreste kunne holde det gående lenger enn fire dager. Illustrasjonsfoto: Colourbox

Dag 5: Tomt for drivstoff på stasjonene

Circle K på Harebakken i Arendal selger rundt 15 000 liter daglig og har et reservelager på rundt 80 000 liter. Etter fem dager vil dette derfor være bunnskrapet. Fossile kjøretøy i området vil derfor ikke kunne brukes lenge etter dette.

Selv uten en krisesituasjon vil det bare gå noen få dager før alle drivstofflagre er tomme. Ved kriser går dette nødvendigvis langt raskere. Foto: Stein Inge Stølen Selv uten en krisesituasjon vil det bare gå noen få dager før alle drivstofflagre er tomme. Ved kriser går dette nødvendigvis langt raskere. Foto: Stein Inge Stølen

Dag 7: Full stans i lokalsamfunnet

Alle hoteller i Arendal er nå tomme for både mat, sengetøy og håndklær, og må stenge dørene. Både privat- og kollektivtransport har stoppet opp på grunn av drivstoffmangel. Folk kommer seg ikke på jobb og alle servicetilbud og tjenester blir derfor avviklet. Det er nå unntakstilstand i Arendal.

Etter en uke vil samfunnet oppleve en fullstendig systemkollaps. Søppel flyter og alle transportmidler er strandet. Illustrasjonsfoto: Colourbox Etter en uke vil samfunnet oppleve en fullstendig systemkollaps. Søppel flyter og alle transportmidler er strandet. Illustrasjonsfoto: Colourbox

Understreker lastebilens betydning

Situasjonen som er beskrevet ovenfor er hypotetisk, men beskriver likevel et sannsynlig scenario hvis lastebilene skulle slutte å levere varer og tjenester. Det finnes mange grunner til å ta problemstillingen alvorlig. En av årsakene er en akutt sjåførmangel: Undersøkelser viser at NLFs medlemsbedrifter alene trenger 15 000 nye sjåfører fram mot 2030, dersom de skal utføre en like stor andel av det framtidige transportarbeidet som i dag.

Økt sosial dumping og store forskjeller i lønns- og arbeidsvilkår er også en betydelig faktor som vil fortsette å bidra til rekrutteringsutfordringene i fremtiden, med mindre dette blir adressert av myndighetene.

Gå derfor ikke glipp av NLFs arrangementer under Arendalsuka hvor begge disse problemstillingene blir satt på agendaen. 

Les mer om arrangementene her