Å ha ansvaret for et vogntog på mange titalls tonn er ingen lek. Store krefter er i bevegelse og det krever både tålmodighet, kunnskap og tillit til egne ferdigheter.

Elin Marie Kvilås Stamnes (20) hadde riktignok et fortrinn da hun valgte å sette seg bak rattet. Hun var nemlig godt vant med å ha ansvar for et stort og voldsomt fremkomstmiddel.

– Jeg har holdt på med hestesport i mange år. Hvis du vet hva du driver med, er det å flytte på en seks hundre kilos hest like enkelt som å bevege en lillefinger.

«Kvinneyrkene» er mer fysisk krevende

Hun trekker mange paralleller mellom det å ri hest og å kjøre lastebil.

– Det er mye lettere enn man tenker over. Det er selvfølgelig viktig å ha muskler på rett plass, men i utgangspunktet handler det bare om å stole på seg selv. 

Misoppfatningen om at jenter ikke er egnet for lastebiljobben fordi det er for mange tunge løft, synes hun er rimelig enkelt å tilbakevise ved å se på noen av de typiske kvinneyrkene.

– Jeg har jobbet i barnehage tidligere. Og å gå og bære rundt på toåringer er ingen lek. Det samme gjelder for sykepleierne. Du må jo i mange sammenhenger kunne løfte en voksen person. Sammenlignet med det er sjåføryrket langt mer tilrettelagt, sier Elin.

Sjåføryrket er langt mer tilrettelagt for kvinner enn mange av de tradisjonelle kvinneyrkene, sier Elin Kvilås, som har prøvd begge deler. Foto: Lars Thorvaldsen Sjåføryrket er langt mer tilrettelagt for kvinner enn mange av de tradisjonelle kvinneyrkene, sier Elin Kvilås, som har prøvd begge deler. Foto: Lars Thorvaldsen

Fremtiden er sikret

Samtidig har hun merket tendensen til at noen jenter velger bort yrket av frykt for det ukjente.

– Mange vet ikke hva det handler om, og de tenker at det er for vanskelig. Jeg har flere venninner som har vurdert yrkessjåførfaget, og de er gjerne redde for alt det tekniske en må sette seg inn i.

Elin tror det kan handle om forskjellsbehandling fra barndommen.

– Vi får ofte ikke innsikt i typiske bil- og motorting fra barnsbein av, fordi det gjerne er forventet at vi skal velge omsorgsyrker når vi blir eldre. Det er fortsatt en del forskjellsbehandling der. Vi må få utfolde oss på lik linje med guttene.

Arbeidsgiveren og lærebedriften Skarsbakk Transport tilbyr fleksible og varierte arbeidsdager. Foto: Lars Thorvaldsen Arbeidsgiveren og lærebedriften Skarsbakk Transport tilbyr fleksible og varierte arbeidsdager. Foto: Lars Thorvaldsen

Ble tilbudt fast stilling etter et halvt år

Men i yrkeslivet som lastebilsjåfør er det ikke vanskelig å finne seg til rette.

– Jeg har blitt tatt godt imot, først og fremst av firmaet jeg jobber for, men kanskje også fordi jeg har veldig mange kompiser som også kjører lastebil.

Hun forteller at lærebedriften Skarsbakk Transport ga henne tilbud om fast stilling allerede et halvt år inn i lærlingetiden, så fremtiden er sikret. Arbeidsdagen er hun også godt fornøyd med.

– Jeg har veldig varierte dager. Nå om dagen har jeg ettermiddagsvakter som begynner klokka ett. Men hvis jeg har lyst, kan jeg velge å kjøre andre skiftløsninger.

Elin hadde bare vært lærling et halvt år i Skarsbakk Transport før hun ble tilbudt fast stilling. Foto: Lars Thorvaldsen Elin hadde bare vært lærling et halvt år i Skarsbakk Transport før hun ble tilbudt fast stilling. Foto: Lars Thorvaldsen

– La ungdommen få prøvekjøre lastebil!

Til andre jenter som vurderer å bli yrkessjåfør, har hun noen klare oppfordringer.

– Man må bare slutte å tenke og bare satse. Det er virkelig ikke så farlig som mange tror. Alle som vil velge retningslinje i yrkeslivet, burde få anledning til å bli med i en lastebil. Da tror jeg mange vil åpne øynene, sier hun, og følger opp med et konkret forslag til rekrutteringsarbeidet:

– Nylig fikk politikere kjøre modulvogntog på Leangen travbane. Hvorfor ikke arrangere slike prøvekjøringsdager for ungdom også?

Les også:  Fryktet permittering i en alder av åtte år