I sammenheng med et tilsyn mot en kabotasjetransport utført av Dinotrans, hvor det ble fraktet varer for Norgips med Kuehne+Nagel som frakfører, har den latviske transportøren satt seg skikkelig på bakbeina når det kommer til norske lover og regler.
Mener Arbeidstilsynet ikke har hjemmel
I stedet for å etterkomme kravene, har selskapet hyret inn et stort advokatfirma for å angripe selve lovgivningen i allmenngjøringen (minstelønnsreglene) for godstransport i Norge. I et brev fra henholdsvis advokatfirmaet Ellex Klavins og fra Dinotrans selv, hevdes det at midlertidige kabotasjeoppdrag ikke omfattes av EUs håndhevingsdirektiv, og at Arbeidstilsynet derfor ikke har hjemmel til å kreve noe som helst fra transportøren. Som advokat Maris Brizgo i Ellex Klavins selv skriver:
«(...) det finnes ingen lovlig tilgang under EEA-overenskomsten som gir norske myndigheter hjemmel til å kreve at Dinotrans betaler norsk minstelønn og diett under kabotasjeoppdrag i Norge».
Arbeidstilsynet avviser klagen
Dette er heller ikke første gang at Dinotrans har forsøkt å lure seg unna å betale norsk minstelønn til sine sjåfører ved kabotasjekjøring. I en tilsvarende sak fra 2016 benyttet de samme argumentasjon, som da ble blankt avvist av Direktoratet for Arbeidstilsynet. Ikke overraskende er det også konklusjonen denne gangen.
De finner ingen grunn til at EU-forordninger eller tidligere rettsavgjørelser i EU-domstoler knyttet til overgangsregler og spørsmål om arbeidstillatelse, som Dinotrans' advokater viser til, skal ha noen relevans for kabotasjekjøring i Norge. Arbeidstilsynet fremholder tvert imot at kabotasjetransport omfattes av utsendingsdirektivet og håndhevingsdirektivet, som i praksis betyr at Dinotrans enten må finne seg i kravene fra norske myndigheter, eller miste tilgangen til å utføre kabotasje i Norge.
Det foreligger per dags dato et stansvedtak og et varsel om tvangsmulkt i to separate saker mot Dinotrans hos Arbeidstilsynet.
Det er også verdt å nevne at Dinotrans gjennom egen dokumentasjon også har greid å vise hvordan sjåførene bor i bilene i månedsvis i strekk.