– Nå har vi muligheten til å implementere Vera i en ideell setting og videreutvikle potensialet for lignende oppdrag, sier Mikael Karlsson, viseadministrerende direktør for autonome løsninger hos Volvo Trucks.
Nå skal den selvkjørende lastebilen frakte containere fra et logistikksenter til DFDS' havneterminal i Gøteborg. Både strekningen og hastighetene er derfor begrenset, men Volvo håper at dette skal danne grunnlag for større flåter av Vera-er som også kan ferdes på offentlig veg.
Overvåkes av «flygeleder»
Selv om bilen tar de fleste avgjørelsene selv, vil Vera bli overvåket fra et kontrolltårn, som også innehar det overordnede ansvaret for transporten. Litt som en flygeleder, altså.
Dette blir derfor det andre selvkjørende lastebilkonseptet som finner vegen ut i offentlig infrastruktur - den første var (også svenske) Einride, som nå utfører enkle transportoppdrag i samarbeid med DB Schenker med sin T-Pod.
Les også: Grønt lys til selvkjørende lastebil på svensk offentlig veg