Avstemningen, som allerede har blitt gjenstand for sabotasje og utsettelser tidligere i år, blir nå utsatt nok en gang. Årsaken er ifølge NLA at østeuropeiske parlamentsmedlemmer teppebombet forslagene med et hundretalls alternativer, som etter reglene må behandles individuelt hvis innsenderne krever dette.

Fordi det rent praktisk ikke var satt av nok tid til å gjennomgå flere hundre avstemninger, ble hele mobilitetspakken sendt tilbake til EUs transportkomité for ny behandling av parlamentspresident Antonio Tajani sammen med komitéstyremedlem Karima Delli.

Dette er ikke første gang østeuropeiske parlamentsmedlemmer har sabotert en avstemning. Her gjennomgår NLA-direktør Søren Hyldstrup Larsen en bunke forslag ved en tidligere avstemning i år. Også da førte sabotasjen til utsettelse. Foto: Stein Inge Stølen Dette er ikke første gang østeuropeiske parlamentsmedlemmer har sabotert en avstemning. Her gjennomgår NLA-direktør Søren Hyldstrup Larsen en bunke forslag ved en tidligere avstemning i år. Også da førte sabotasjen til utsettelse. Foto: Stein Inge Stølen

– Holder en hel industri som gissel

NLA-direktør Søren Hyldstrup Larsen reagerer sterkt på dette.

– Vi mener det er uakseptabelt at en hel industri blir holdt som gissel av et antall parlamentsmedlemmer som misbruker prosedyrene. Mange av de alternative forslagene hadde bare små forskjeller og var åpenbart fremlagt kun for å sabotere. I en situasjon med skjeve konkurransevilkår og regelbrudd, med overfylte døgnhvileplasser og sjåfører som tvinges til å ta alle sine hvilepauser i bilene, og med stadig flere særnasjonale løsninger, er det viktig å få på plass nye regler som aksepteres av alle.

Les også: Kaos i Brussel rundt EU-avstemning