Statens vegvesen avholdt i forrige uke en rekke varslede kontroller av tunge kjøretøy rundt omkring i Norge. En av disse var på Rv3 ved Bergerønningen i Alvdal.
Ikke lenge etter at Vegvesenets kontrollører hadde pakket sammen og reist hjem fredag ettermiddag, begynte meldingene å tikke inn om voldsom trafikk av spesielt østeuropeiske vogntog. Mange av disse skulle vise seg å være dårlig skodd for føret.
Utløste alvorlig ulykke med brøytebil
En av disse østeuropeiske lastebilene endte opp i en alvorlig frontkollisjon med en brøytebil i den såkalte Messelt-svingen i Stor-Elvdal. Her ble sjåføren i det norske kjøretøyet alvorlig skadet, men er heldigvis utenfor livsfare.
Opprydningsarbeidet etter både denne og flere andre ulykker i området var det Jon Jevnaker hos Auto Assistanse Hamar som sto for. Han bekrefter en urovekkende trend:
– Disse gutta prater sammen. Kjører det en som ser en storkontroll, så sier han ifra til resten av gjengen. Da jeg kjørte sørover igjen med vrakene etter ulykka i Messelt-svingen så jeg nesten utelukkende utenlandske vogntog. Trykket er slik etter storkontroller, fortalte han til avisa Østlendingen i forrige uke.
Vegvesenet: – Vi erfarte en også ekstra trafikkmengde
Fagsjef i Statens vegvesen, Geir Thomas Finstad, bekrefter også at de observerte større trafikkmengder enn normalt etter kontrollen.
– Dette skjer året rundt, og vi vet at mange venter til kontroller er avsluttet. Det gjelder både varslete og ikke varslede kontroller, forteller han til Østlendingen.
Regionsjef Guttorm Tysnes i NLF mener Statens vegvesen må gjennomføre flere stikkprøver i kjølvannet av varslede storkontroller.
– Vi vet at det forekommer, men når vi ser en slik tendens som den vi så forrige helg, er det tydelig at det må gjøres ekstratiltak.
Les også: Bare 3 av 100 utenlandske vogntog blir kontrollert på grensen