Volvo var en periode forbi Scania som største merke i klassen over 16 tonn, men Scania slo tilbake. Likevel må det kunne slås fast at det er veldig jevnt, og at tallene for november og desember blir avgjørende. Ved utgangen av oktober hadde Scania registrert 767 biler mot Volvos 737. Det innebærer i skrivende stund at Scania har en markedsandel på 36,8 prosent mot Volvos 35,3.
Sammen med søstermerket Mitsubishi Fuso har Daimler AG nå til sammen 47,8 prosent markedsandel  i 7-10 tonns klassen.











Sammen med søstermerket Mitsubishi Fuso har Daimler AG nå til sammen 47,8 prosent markedsandel i 7-10 tonns klassen.

Men den som gjør det best i den tunge klassen for tiden er Mercedes-Benz, som i oktober nesten var oppe i ryggen på Volvo med 61 registreringer mot Volvos 85. Mercedes-Benz er i leveringsmodus for flere store ordre i høst og vil trolig vise solid form også i november og desember. For de andre er det små endringer. MAN kan muligens vise til formstigning med 7,9 prosent markedsandel i oktober, men 7,2 akkumulert for året. Både DAF, Iveco og Renault lå godt under årsgjennomsnittet i oktober.

I de to mindre klassene, altså 7-10 tonn og 10 til 15,9 tonn er Mercedes-Benz overlegne, med 25,9 prosent i førstnevnte kategori og 38,3 prosent i sistnevnte. I den minste av disse klassene får Mercedes-Benz også hjelp av søstermerket Mitsubishi Fuso, som har inntatt annenplassen, noe vi er ganske overbevist om også har noe med demonstrasjonsbiler å gjøre.

Vi håper det er en trend og ikke et blaff, og ser frem til OFVs tall for november når de kommer om en måned.