Organisasjonene i lastebiltransporten setter derfor i gang en felles profilkampanje. Målet er å komme i dialog med befolkningen om den store betydningen som lastebiltransporten har for danskenes hverdag. Som ledd i det felles arbeidet, har forbundene ITD, DTL, ATL og DI Transport besluttet å starte en felles prosjektgruppe. Disse skal i de kommende to år arbeide med å løfte bransjens felles samfunnsansvar innenfor områdene miljø, trafikksikkerhet og medarbeideres sunnhet og trivsel. Det er ITD, International Transport Danmark, som har satt i gang kampanjen.

Målet med prosjektet er å sikre lastebilnæringens gode omdømme på lang sikt ut fra en erkjennelse av at et godt omdømme ikke bare kan bygge på gode ord og intensjoner, men aller mest på handling. I den felles erklæringen heter det blant annet: ”Vi vil vise vores professionalisme i konkrete handlinger og gå foran med det gode eksempel – på brancheniveau, blandt vognmændene og ikke mindst ude i trafikken. Lastbiltransport branchen skal dømmes på fakta og ikke på fordomme – og vi skal gå forrest med et godt eksempel. Folk i almindelighed og andre trafikanter i særdeleshed skal have øjnene op for, at folk i lastbiltransport branchen fortjener et godt omdømme. ”

Det er tydelig at danskene har grepet fatt i de samme områdene som NLF, når det gjelder forhold som næringen selv må forbedre: Miljø, trafikksikkerhet og forhold på arbeidsplassen var også områder som folk flest tror at den norske lastebilnæringen er dårlige på. Det viste NLFs profilundersøkelse, som vi gjorde i forkant at profileringskampanjen. Om vi har lyktes med to års arbeid, vil vi få noen svar på, da vi snart skal i gang med en ny måling. Men en ting er helt sikkert: Det å bedre omdømmet til en hel næring, krever store ressurser – ikke minst med tid. Det forsto også NLFs landsmøte, som vedtok å fortsette kampanjen i neste landsmøteperiode. Og for NLFs medlemmer må dette være en spore til fortsatt arbeid med kvalitet i transportbedriften!