Dette sa samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa i da det i statsråd i dag ble gjort framlegg om at utbygging av E6 Øyer – Tretten skal gjennomføres på grunnlag av et revidert kostnadsoverslag. De samlede kostnadene for hele prosjektet skal dekkes ved en kombinasjon av bompenger og statlige og fylkeskommunale tildelinger.
I framlegget ble det vist til at kostnadene vil øke med 250 millionr kroner utover det som ble lagt til grunn da Stortinget i juni 2009 gjorde vedtak om utbygging og finansiering av prosjektet. Med den kostnadsøkningen som det nå blir gjort rede for, vil byggingen av ny E6 på en 13,5 kilometer lang strekning i Øyer kommune koste 1 130 millionar kroner.
Endringer i kostnadsoverslag
I framlegget blir det vist til at kostnadsøkningen har sammenheng med at viktige poster er kalkulerte for lavt i tidligere overslag fra Statens vegvesen. I tillegg kommer kostnadsøkning knyttet til sikringsarbeid i tunnelen, to tekniske bygg i tunnelen og arbeid med midlertidig omlegging av jernbanen i forbindelse med bygging av ny undergang for fylkesveg 254 under Dovrebanen.
NLF tilfreds
- Vi er fornøyd med at prosjektet skal gjennomføres som planlagt selv om kostnadene blir betydelig høyere enn først anslått, sier fagsjef Terje Grytbakk.