Men Statens vegvesen sjekker om du gjør det, og kan nå ilegge et gebyr på kr. 1500,- hvis man beviselig har kjørt bil – vel å merke hvor bilbelte er montert – uten at det er fastspent. Men Statens vegvesen teller også, og lager selvsagt statistikk av det.

Den ferskeste tellingen er fra 2009, og viser at beltebruken blant førere av tunge kjøretøyer på landsbasis er på 52,8 prosent. Det betyr at bare så vidt over halvparten av tungbilsjåførene fester beltet. I Akershus og Oslo utenfor tettbygd strøk – alle tellingene er forøvrig gjort utenfor tettbygd strøk – er beltebruken bare 29,0 prosent.

Men noen fylker har en betydelig bedre prosent. I Aust-Agder var beltebruken 76,9 prosent. Hordaland så vidt bak med 76,8 prosent, og Troms knep tredjeplassen med 73,8 prosent.

Den tidligere lederen for Volvo Lastvagnars havarikommisjon, Lennart Svenson, hadde nok underlagsmateriale til å overbevise ledelsen i Volvo om at også lastebiler burde utstyres med belter. I havarikommisjonens fotoalbum, et veritabelt skrekkabinett, kunne man slå fast for seg selv at Lennart Svenson hadde en god idé.

- Over halvparten av alle lastebilsjåfører som omkommer i ulykker blir slengt ut gjennom frontruten og deretter overkjørt av sin egen bil, slo Lennart Svenson fast.

Havarikommisjonen heter nå ART, Accident Research Team og ledes av Anna Wrige, men er fortsatt et av verdens ledende kompetansesentre når det gjelder trafikkulykker med tunge biler

Når Statens vegvesen kommer med sin neste telling skal vi sammenligne fylkene på nytt og se hvem som har skjerpa seg mest!