Det er ingen stor, jublende oppgang i lastebilsalget. Tallene fra Opplysningsrådet for veitrafikken for september viser at det ikke er noen oppgang i forhold til tilsvarende periode ifjor. Siste halvår ifjor var spesielt dårlig og så langt iår er registreringstallene omtrent identiske med fjoråret.

Det er selvfølgelig mulig å trekke en liten optimistisk linje, for mens juli 2010 viste en nedgang på 5 biler - vi snakker over 16 tonn her - i forhold til juli 2009, var det en oppgang på 5 biler i august og en oppgang på 10 biler i september. Skal vi kalle mikro-optimisme? Vi innrømmer å ha feiltolket signalene i juni da månedsresultatet var 286 registrerte enheter mot 219 enheter i juni 2009. Det viste seg å være et blaff og ikke en begynnende tendens. Så langt i år er det blitt registrert 1820 nye biler med totalvekt over 16 tonn, mens det ble registrert 2414 biler i samme periode ifjor. Det betyr en nedgang på 24,6 prosent, og det er mye.

Når det gjelder de lettere bilen, altså 7 til 10 tonn- og 10-16 tonn-segmentene er det status quo, altså ingen endring fra ifjor. Nå er disse markedssegmentene så små sammenlignet med klassen over 16 tonn at de konjunkturmessig nesten ikke har noen betydning. Men det er likevel interessant å se at 7-10 tonnssegmentet etter tre kvartaler er på 179 registrerte enheter, mens det ifjor var på 179 enheter!! 10-16 tonnssegmentet viser derimot en nedgang på hele fem biler sammenlignet med samme periode ifjor, 136 mot 141 enheter.

Det eneste som synes å kunne bli moro i registreringssammenheng i 2010 er at Volvo igjen nærmer seg Scania, slik at vi kan få en kamp om å bli største merke i Norge som vil vare frem til trafikkstasjonene stenger for nyttårsfeiring. Så langt iår leder Scania med 23 biler, men tallene for september viser at Volvo registrerte 14 biler mer enn Scania. Da skal man ikke behøve å være synsk for å se for seg en kamp på kniven frem mot årsskiftet. For det gir en viss prestisje å være størst, selv om begge aktørene vil påstå at det viktigste er å tjene penger.

Ellers er det små endringer. Begge de tyske, altså Mercedes-Benz og MAN, har styrket stillingen i september. Men suksess-prisen går likevel til DAF, som er det eneste bilmerke som har økt i antall registrerte biler over 16 tonn fra ifjor til iår. 65 biler etter ni måneder ifjor - 67 biler etter ni måneder iår. Vi gratulerer.