NLF forstår ikke at Samferdselsministeren uten videre lar hensynet til sommerturistene gå foran en livsviktig samfunnstjeneste. I praksis er det nå problematisk å frakte disse gassene sjøveien i det hele tatt. Spesielt på Vestlandet og i Nord-Norge, kan det i stedet bli enorme omveier, på til dels smale og dårlige landeveier. NLF har engasjert seg sterkt i denne saken. Ikke mest på grunn av de ulempene endringen medfører for transportørene, men fordi vi vet hvor viktig denne transporten er for samfunnet. Når et sykehus eller et oppdrettsanlegg bestiller oksygen, så trenger de det raskt. De kan ikke gå tom. Da blir det ubegripelig at hensynet til turistene nå skal gå foran viktige samfunnsbehov.

Til nå har det vært slik at kjøretøyene kjører ombord på ferjen i den rekkefølgen de står på kaien.

Samferdselsministeren oppfordrer transportører av farlig gods om å bruke ferjeavganger med mindre trafikk. Det kan være mulig å gjennomføre hvis man bare er avhengig av å bruke én ferje. Men hvis turen inneholder fem – seks ferjestrekninger, kan det bli så mye venting at en tur som i dag er unnagjort på en dag heretter kan ta opp til flere dager.

Ferjetrafikken selv kan også stoppe, siden mange av ferjene bruker naturgass som drivstoff.

Kjøre- og hviletidsreglene regulerer i utgangspunktet lastebiltransporten. De som frakter ulike typer farlig gods, er også underlagt ADR-reglene. Reglene for transport på ferjer kommer i tillegg, og dette gjør at det i enkelte tilfeller blir umulig å overholde det ene regelverket uten å bryte det andre. Etter NLFs oppfatning, kan vi ikke ha det slik.

Det er ønsket om å redusere ulempene for de reisende i sommertrafikken, som gjør at Samferdselsdepartementet finner det nødvendig å fastsette endring i forskriften straks. Forskriften vil gjelde fram til eventuelle nye endringer kommer. Om den pågående høringen ikke fører til endringer sammenliknet med høringsforslaget, vil endringen Samferdselsdepartementet nå gjør bli videreført uten ny formell fastsetting av forskriften, heter det i meldingen fra Samferdselsdepartementet. Det er opp til fylkeskommunene om de vil praktisere forskriften for ferjer i fylkesvegnettet.