Også varebilene blir stadig ”grønnere”. CO2-utslippet går ned, i takt med drivstofforbruket. Caddy får en rekke nye motorer, to av dem med såkalt Blue Motion-teknologi. Og med lavere CO2-utslipp går også engangsavgiften ned. Dermed kan Volkswagen inkludere en liste med utstyr som standard, uten at prisen går opp. Man kan enkelt si at Staten subsidierer dette utstyret.

Mens den norske importøren har levert ESP og partikkelfilter som standard tidligere, er dette nå standard fra fabrikk på alle markeder. Men også automatisk klimaanlegg er blitt standard. Det samme er elektrisk oppvarmede speil.

Dessuten har Caddy fått bedre seter. Betydelig bedre, er vår dom. Og stadig forbedret dieselmotorteknologi resulterer også i mindre støy. Men vi tror nok at ingeniørene i tillegg har forbedret lydisolasjonen.

Det er en rekke varianter å velge mellom, så hvis man skal kjøpe Caddy må man ha tunga rett i munnen når man spesifiserer bilen. For eksempel at man sørger for å be om sidehengslede dører. For den topphengslede gjør seg dårlig når man skal laste med gaffeltruck. Hvis man har tenkt å utstyre bilen med tilhengerfeste bør man også spesifisere dette med en gang. VW anbefaler ikke å la andre koble seg inn på bilens elektriske anlegg, fordi elektronikken blir mer og mer følsom.
Les mer om nye Caddy i BNT.