Burde ikke overføre veier som ikke er i orden

Slaatsveen pekte ut på et Norgeskart en del veier som NLF mener ikke bør overføres til fylkeskommunene. Dette gjelder veier med kobling til godsknutepunkter, til byområder, interregionale veier, utenlandsforbindelser og ferjesamband. Videre burde det knyttes visse betingelser til overføring til fylkene. Selvsagt burde veiene vært satt skikkelig i stand, før ansvaret ble overført til fylkene. Dette vurderes for øvrig nå. –Det er dårlig gjort å overføre ansvaret for noe som ikke er i orden, sa Slaatsveen. Han hevdet også at det måtte komme statlige føringer for kvaliteten på drift, vedlikehold og veistandard. Lik standard vil gi forutberegnelighet.

Bukken og havresekken
Et viktig punkt for NLF har hele tiden vært at det må etableres en uavhengig tilsynsmyndighet, men slik har det ikke blitt. Tilsynet er lagt inn under Statens vegvesen ved Vegdirektøren. –Dette blir ”bukken og havresekken” og en dårlig løsning. Det er ikke tillitvekkende, sa Slaatsveen.
Til sist, og kanskje viktigst er at det må følge med tilstrekkelige økonomiske ressurser.

Vi krever
NLF krever at staten gir nasjonale føringer for drift, vedlikehold, oppgradering og utbygging, samt for ferjedriften. Nasjonale føringer skal sikre tre viktige områder, sa NLF-direktøren. –Det må sikre en enhetlig veistandard på tvers av fylkesgrenser, spesielt når det gjelder drift og vedlikehold. Det må sikre et enhetlig ferjetilbud, som en del av riksvei- og fylkesveinettet, samt enhetlig akseltrykk, enhetlige bredder og høyder osv. Og viktigst: Det må gi bedre trafikksikkerhet, for eksempel gjennom minimumskrav til drift og vedlikehold.
Videre krever NLF at behovet for døgnhvileplasser vurderes i alle veibyggingsprosjekter. Plassene må inngå i prosjektene og ikke komme etterpå.