Forslagsstillerne ønsker å sikre likere konkurranse. Derfor foreslås innført en årlig avgift for utenlandske storforbrukere av norske veier og en tidsbegrenset avgift for sporadiske brukere av norske veier. Avgiften skal tilsvare veiavgiften som norskregistrerte kjøretøy i dag betaler. Alle utenlandsregistrerte tyngre kjøretøyer foreslås pålagt å ha en identifikasjonsbrikke eller –oblat som viser at veiavgift er betalt og som bekrefter at transportøren har stilt bankgaranti for eventuelle forpliktelser som sjåføren stikker fra. Brikken/oblaten foreslås utstedt ved grenseovergangene.

I forslaget vises det til at det finnes solid erfaring fra flere ulike europeiske land som har valgt ulike løsninger, bl.a. Tyskland og Østerrike.
Les forslaget fra Høyreher

Se oppslag om saken på NRK Dagsrevyen søndag 25. juliher.

NLF har både i møter med samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa og Transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget pekt på de ulike konkurransevilkår næringen står overfor ved at utenlandske transportører i stor grad unnlater å betale bl.a. i bomstasjonene i Norge og slipper unna med det. NLF har derfor konkret foreslått at det innføres en ordning innen 2011 der alle kjøretøy – norske som utenlandske – over 3,5 tonn må ha Autopass-brikke for å kjøre i Norge samt at det stilles sikkerhet i kredittkort. Hittil har forslaget møtt begrenset positiv mottakelse i Vegdirektoratet som har vurdert å innpasse dette i sin Autopass-strategi fra 2013. Etter NLFs mening er dette altfor langt frem i tid.

På årets Landsmøte i Trondheim ble det vedtatt enuttalelse hvor kravet om Autopassbrikke ble gjentatt. I tillegg ble det i uttalelsen krevet bedre kontroll med utenlandske biler når de kjører inn i Norge. Det er i dag lov til å ha med maksimalt 600 liter diesel når man passerer inn i landet, men vi vet at svært mange utenlandske vogntog har med seg mye mer; 1000 – 1200 liter er ikke uvanlig. Som kjent er dieselen avgiftsbelagt for å dekke kostnader knyttet til bruk av veiene i Norge. NLF ser derfor positivt på at det nå fremmes forslag som kan bidra til likere konkurransevilkår og som vil kunne bidra til at utenlandske transportører må betale sin del av kostnadene for bruk av norske veier, på lik linje med norske selskaper og på lik linje med hva norske transportører må betale for i andre land.