Etter fire måneder i år er Volvo tilbake på toppen av registreringsstatistikken, etter at Scania har holdt førsteplassen i over to år. Volvo har som uttrykt mål å være markedsleder i Norge med pluss/minus 40 prosent markedsandel, og har nå kjempet seg tilbake til toppen. Så langt i 2010 leder Volvo med 35,5 prosent av markedet over 16 tonn. Men Scania ligger hakk i hæl med 35,2 prosent. I samme periode i fjor hadde Scania 45,0 prosent og Volvo 25,9, så vridningen av markedet hittil i år er formidabel.

Men totalmarkedet er fortsatt svært lavt – ganske i tråd med bransjens prognoser for året 2010. Mens det i årets fire første måneder i 2009 ble registrert 1360 nye biler over 16 tonn, er det hittil i år registrert bare 750 biler – en nedgang på 44,9 prosent. 7 til 10 tonnsklassen og 10 til 16 tonnsklassen har betydelig mindre nedgang, henholdsvis 17,2 og 15,3 prosent.

Det er også interessant å notere at MAN har en betydelig tilbakegang, mens Mercedes-Benz har en betydelig fremgang. Også DAF har økning i markedsandel, selv om antall biler er 4 færre.