Presisjonskjøring med semitrailer er en betydelig del av YETD, men det er ikke bare det saken dreier seg om. Konkurransen omfatter også kjøring på landevei, hvor kandidatene skal vise at de kjører økonomisk og hensynsfullt. Men det er selve finalen i presisjonskjøring som skiller klinten fra hveten. Og som er fascinerende å se på.

Det skulle ha vært tolv deltagere i finalen, som ble avholdt på Norsk Scanias anlegg på Kløfta, men dessverre var det en som trakk seg. For første gang hadde to jenter kvalifiserte seg til finalen, men dessverre en av disse som trakk seg. Dermed fikk Anita Handeland fra Tau i Rogaland æren av å være den første, og hittil eneste, jente som har deltatt i Norgesfinalen i YETD.

blink.gif Det ser ut som et treff, men ble dømt som en bom. Bakerste hjul på semien skulle plasseres nøyaktig over hullet i matta slik at dommeren kunne bevege matta. Ikke lett det heller!

De 11 som kjempet om muligheten til å representere Norge i den internasjonale finalen i Södertälje var de beste etter at rundt 400 unge sjåfører hadde prøvd seg i lokale konkurranser og distriktsfinaler. Så bare det å være en av de elleve som deltok på Kløfta var tilstrekkelig å være stolt av.

Det ble til slutt Stian Østby fra Akershus som vant. Dermed fikk han lønn for strevet – han var nemlig med for fjerde gang. Nummer to var imidlertid en fersking. Arnstein Ølstadløkken kommer fra Skjåk, men kjører for Thor Tenden Transport i Stryn. Nummer tre ble Frode Fallet, som fikk en slags nedtur, i og med at han ble nummer to i 2007!

arild.gif
Arild intervjuer mesteren Stian Østby etter premiesermonien Toer Arnstein Ølstadløkken reiser også til Södertälje.

Nå reiser Stian Østby til Södertälje for å representere Norge. Med seg har han Arnstein Ølstadløkken som hjelpemann og reserve.

Yngstemann

I YETD står Y’en for Young, altså ung, og den av deltagerne som tok dette mest bokstavelig var Anders Sundsmoen, som var overlegent yngst. Bare 20 år, og med åtte måneders erfaring som sjåfør. Faktisk fikk han lov å begynne å kjøre som sjåfør før han fylte 20 år på grunn av omleggingen av regelverket i forbindelse med sjåførdirektivet. Anders hadde lærlingkontrakt.
Anders Sundsmoen (til venstre) har kjørt vogntog i åtte måneder, men klarte likevel å kvalifisere seg til den norske finalen i YETD. Nå står transport- og logistikkstudier på BI på programmet, mens pappa Morten Sundsmoen skal fortsette å lære sjåfører økonomisk bilkjøring. far-og-sonn.gif

Som tidligere skihopper er ikke Anders uvant med å konkurrere. Han er dermed heller ikke uvant med å se kritisk på egne prestasjoner. Scania oppgir ikke rekkefølgen på dem som endte på fjerde til tolvte plass, men vi fant ut at Anders slett ikke ble sist. Men han var likevel ikke helt fornøyd.

Anders er vokst opp i lastebilmiljø. Faren heter Morten Sundsmoen og har mange år bak seg i Utengen Transport, hvor han nå også er medeier. Han er også sterkt engasjert i sjåføropplæring og særlig videreutdanning av sjåførene. Sammen med Erik Lysenstøen, han med ”Valg av risiko”-kursene, og åtte sjåførlærere har Morten reist landet rundt og kurset nesten 500 sjåfører i Schenker-systemet.

På tross av at Anders fikk ”egen” Scania i Utengen Transport, har han nå sluttet og begynt på BI for å studere transport og logistikk. Han er opptatt av transportbransjen, men ser også et behov for økt økonomi-kompetanse i bransjen.