Rapporten har blitt utarbeidet i kjølvannet av Stortingets vedtak om å innføre avgift på biodiesel fra 1.1.2010, noe som har skapt stor debatt. Debatten viste at det er behov for oppklaringer om en del faktiske forhold knyttet til klimaeffekten til forskjellige typer biodrivstoff, hvilket biodrivstoff som selges i Norge, hvilke muligheter som finnes for å sikre bærekraftig biodrivstoff og hvilke virkemidler som trengs for å øke produksjon og bruk av bærekraftig biodrivstoff. Alliansen som står bak rapporten kom med 5 anbefalinger:
Utvikling av markedet for biodrivstoff er avgjørende både for å redusere klimagassutslipp fra transport og for å få på plass produksjon av biodrivstoff. Det er nødvendig med en betydelig differanse i avgiftssystemet mellom fossilt drivstoff og biodrivstoff, som sikrer at det lønner seg å ta i bruk biodrivstoff.
Det offentlige må delta med risikoavlastning på pilot- og demonstrasjonsstadiet av utvikling av nye biodrivstoff. Omfanget og nivået må ligge tilstrekkelig høyt til at prosjektene utløses.
Det er nødvendig med investeringsstøtte til fullskalaproduksjonsanlegg for biodrivstoff. og ordninger med tilstrekkelig midler for slik støtte må komme på plass, for eksempel et klimateknologifond.
Rammebetingelsene for økt produksjon og bruk av biodrivstoff må være langsiktige og stabile, og endringer må kun innebære økt lønnsomhet for miljøløsninger.
Norge må ta i bruk EUs bærekraftskrav for biodrivstoff så raskt som mulig og seinest innen 1.1.2011.