I går ettermiddag gikk et brev fra samferdselsminister Marit Arnstad ut til den svenske infrastrukturministeren. I brevet bes det om at praksisen for tillatte vekter og lengder opprettholdes slik den har vært tidligere. Les hele brevet her.

Situasjonen ble også tatt opp i danske lokalnyheter fra Bornholm i går. Transport mellom Bornholm og resten av Danmark går nemlig gjennom Sverige, og vogntogene på disse strekningene har fått problemer i forbindelse med den nye – og overraskende – praksisen. Som beskrevet i tidligere artikler på lastebil.no har også svenske Transportstyrelsen, Danmarks samferdselsminister, samt organisasjonene NLA og IRU, som NLF er medlem i, også sendt brev til infrastrukturministeren i Sverige. Det er med andre ord et stort press fra flere hold i de nordiske landene for å få ryddet opp i forholdene i denne saken, som startet med en tolkning av en svensk domsavsigelse der en svensk sjåfør på vei til Frankrike har oversteget direktivets regler for vekt og dimensjoner.

Det er fremdeles uklart i hvor stor utstrekning denne nye praksisen gjelder. NLF oppfordrer sine medlemmer til å kjøre som vanlig, og å melde fra til post@lastebil.nodersom de opplever å bli nektet å kjøre med mer enn 40 tonn totalvekt eller 16,5/18,75 meter lengde på grensen til Sverige. Sveriges Åkeriföretag anbefaler sine medlemmer som eventuelt blir stanset i denne situasjonen til å ikke vedta bøter eller forelegg.