"Det er et skrikende behov for flere døgnhvileplasser langs riksveiene i Norge. I planen foreslås det med dagens økonomiske ramme å etablere bare 11 nye plasser i løpet av 10 år! I tillegg kommer 12 kontrollplasser og 30 rasteplasser. Dette er selvsagt ikke nok." skriver NLF i sitt høringssvar til forslag til Nasjonal transportplan (NTP), som ble sendt Samferdselsdepartementet og Vegdirektoratet fredag 29 .juni.

Forslag til Nasjonal transportplan 2014–2023 ble presentert i februar og NLF ga tilbakemelding på en rekke punkter, som kan leses i denne artikkelen. Nå er tilbakemeldingene utarbeidet til et offisiselt høringssvar. Foruten kommentaren til planen for døgnhvileplasser ovenfor, ble blant annet følgende tilbakemeldinger gitt:

  • NLF er tilfreds med at det prioriteres vedlikehold og drift framfor satsing på nye, stor veiprosjekter, for å ta igjen vedlikeholdsetterslepet.
  • NLF krever at storbrukerkortet på riksveiferjene får samme rabattsats som verdikortet, det vil si 50 prosent.
  • NLF mener at E136, E134 og Rv 3 må legges til på den prioriterte listen over riksveiinvesteringer.
  • NLF krever at det settes av flere ressurser til breddeutvidelse av smale riksveier.
  • NLF krever at det blir en endring i takstregulativet på riksveiferjene, slik at det blir i samsvar med tillatte kjøretøylengder.
  • NLF mener det er positivt at tunnelsikkerhet er satt i fokus i forslaget til NTP.
  • Trafikant- og kjøretøykontroller skal effektiviseres. NLF krever at kontroll av ulovlig kabotasjekjøring må inn på listen over prioriterte områder.
  • NLF er i mot at gassen CO2 skal kobles til avgiftssystemet, slik som klimagassen CO2 er.
  • NLF krever at internett-tilgang i tunneler installeres samtidig som man installerer sendere for digitalradio.

Sammen med høringssvaret sendte NLF sitt temahefte "Vi krever et krafttak for flere og bedre veger", som kan leses her.

Høringssvaret i sin helhet kan leses her.