I dag presenterte Høyre sitt alternativ til Nasjonal Transportplan (NTP). Planen er overordnet og beskriver ikke konkrete enkeltprosjekter som for eksempel døgnhvileplasser eller kontroller. Den nevner heller ikke tungtransport spesifikt.
– NLF stilller spørsmål ved hvordan EU-vennlige Høyre har tenkt til å bevare den nasjonale transportbransjen, og om de vil møte vårt krav til begrensing av kabotasjekjøringen, sier adm.direktør Geir A. Mo.

NLF er positive til en del punkter som Høyre vil gjøre anderledes enn den sittende regjering.

Mer OPS
Offentlig-privat samarbeid (OPS) er en alternativ prosjektfinansiering som NLF i utgangspunktet er positiv til. Dette innebærere at et privat selskap bygger, drifter og vedlikeholder en vei, mot årlige godtgjørelser fra staten. OPS har vist seg å gi raskere og mer stabil veiutbygging i noen tilfeller, og bør derfor definitivt vurderes som metode. Høyre beskriver flere store OPS-prosjekter, blant annet på E16, E36 og regionpakke Tromsø, fordi de mener dette kan gi blant annet halvert byggetid og sammenhengende utbygging av lange strekninger. I tillegg vil utbyggingskostnadene være garanterte og forutsigbare for staten gjennom kontraktfestede avtaler. Svakheten med OPS er imidlertid at det lånes penger til å bygge ut veiene. Penges det skal betales rente på. Det burde være unødvendig i et land der staten flyter over av kontanter.

"Det skal føles trygt å kjøre bil på norske veier"
Dette beskriver Høyre som sin visjon for trafikksikkerhetsarbeidet. I deres alternative NTP står det at det er politikernes ansvar å initiere førertiltak, kjøretøytiltak og veitiltak som skal redusere sjansene for ulykker.

NLF setter trafikksikkerhet i høysetet, og er i aller høyeste grad enig i at norske veier skal føles trygge, ikke minst i forbindelse med tungtransporten som går på veiene.
– Det blir spennende å se hvordan Høyre har tenkt å løse utfordringene for den nasjonale transportbransjen, med tanke på behovet for økt kontroll og mangel på døgnhvileplasser. Ikke minst lurer vi på hvordan Høyre vil angripe problematikken med useriøse, utenlandske transportører med trafikkfarlige vogntog. For at norske veier skal bli trygge, er det for eksempel avgjørende at vogntog som kjører med nedslitte sommerdekk ikke får kjøre på glattisen over fjellet om vinteren, understreker Mo.
– Vi har store forventinger til Høyres planer innen samferdsel. Dersom Høyre kommer i posisjon etter Stortingsvalget denne høsten, tilbyr vi oss å være samarbeidspartner for å bidra til at deres visjon oppfylles. Det viktigste er imidlertid ikke at partiene kappes om å overby hverandre i opposisjon, men at et flertall i Stortinget kan bli enige om gode og ambisiøse planer som har gjennomslagskraft. Vi håper derfor at partiene på Stortinget vil bidra positivt i å få vedtatt en enda mer ambisiøs og realistisk plan når Stortinget skal behandle NTP senere i år, avslutter Geir A. Mo.

Klikk her for å komme til Høyres alternative NTP.