Endeligser det ut til at norske myndigheter innser at økt kontroll på norske veier er nødvendig. NLF syns det er gledelig at det er utført flere målrettede kontroller den siste uken som har avdekket trafikkfarlige vogntog. I forrige uke var det to saker med vogntog som ble stoppet med praktisk talt null bremsekraft. Disse vil vi ikke se på norske veier.

Endeligser vegvesenet og politiet ut til å forfølge og etterforske tips fra næringen og fra NLF vedrørende kabotasje. De siste ukene har vi hatt flere eksempler på at useriøse utenlandske transportører har blitt tatt for ulovlig kabotasjekjøring. Det har skjedd blant annet i Rogaland, i Trøndelag og i Drammen. Kabotasje er ikke bare ulik konkurranse – det omhandler også trafikksikkerhet og arbeidsforhold.

Endeligser det ut til at både politi og vegvesenet forstår og faktisk forvalter regelverket på en lik måte. Vi ser at straffenivåene begynner å gjenspeile de faktiske lovbruddene, og vi håper det nå er slutt på tiden med ulik behandling av norske og utenlandske sjåfører i kontroller. Dårlig lastsikring må straffes med forelegg/kjøreforbud/førerkortinndragning og ikke lynkurs i lastsikring fra vegvesenets inspektører.

– Endeligtar myndighetene ansvar! NLF er glad for at vegvesenet nå tydeligvis kontrollerer litt oftere og mer grundig. Fokus er muligens flyttet litt bort fra lux og antall lys, og over på mer målrettet kontroll. Vegvesenet og politiet vet hvor de skal lete, bare de prioriterer dette. Vår bransje jobber kontinuerlig med å sørge for trygghet på veien for tunge kjøretøy og medtrafikanter, og NLF har selv to personer på heltid som jobber kun med trafikksikkerhet. Dette arbeidet blir meningsløst dersom andre kan skaffe seg konkurransemessige fordeler ved å ta snarveier på bekostning av trafikksikkerheten, uten fare for å bli straffet, poengterer adm. direktør i NLF, Geir A. Mo.

– Endeligfår useriøse utenlandske transportører et viktig signal: «I Norge blir du kontrollert, for her er trafikksikkerhet viktig. Ergo må du ha ting på stell om du skal kjøre her». Så gjenstår det å se hvordan det blir fremover; vil kontrollene fortsette eller har det bare vært et ekstra løp i forbindelse med valgkampen. NLF velger å tro at det endelig begynner å skje noe, avslutter en fornøyd Geir A. Mo.