Tyske Bundesverband Güterkraftverkehr und Logistik (BGL) er den største tyske organisasjonen for veitransport, og teller rundt 10 000 medlemmer. I går inngikk BGL en allianse med Nordic Logistics Association (NLA) – organisasjonen NLF er med i, og som arbeider med EU-saker på vegne av de nordiske landene.

Sammen har nå BGL og NLA laget en erklæring, nokså lik den som NLA og franske FNTR lagde før jul. Budskapet er klart: Andre tiltak er nødvendige før EU kan fortsette en ytterligere liberalisering av veitransportmarkedet. Det er behov for en konsolidering av det nåværende marked og en ytterligere harmonisering av konkurransebetingelsene, som lønnskostnader og sosiale forhold. Dette er viktig for at godstransport på vei skal kunne gjennomføres på en bærekraftig måte med tanke på både det sosiale og det økonomiske, så vel som det miljømessige.

Administrerende direktør i NLF, Geir A. Mo, er forsiktig optimist med tanke på EU-kommisjonens videre arbeid i forbindelse med hvilke regler som skal gjelde for kabotasjekjøring.
– NLA, FNTR og nå også BGL representerer godt over 40 000 lastebileiere, og står nå samlet med offentlige erklæringer der vårt syn på videre liberalisering er helt klart. Vi er enige om at kabotasje skal forbli begrenset inntil de sosiale og skattemessige forholdene i EU er bedre harmonisert, understreker han.

På høringen med EU-kommisjonen i forrige uke, der NLA, herunder også viseadministrerende direktør i NLF – Jan-Terje Mentzoni – deltok, hadde nesten alle representantene som var tilstede fra europeiske transportorganisasjoner, samme syn på budskapet som de to erklæringene til NLA, FNTR og BGL inneholder.

Les hele erklæringen fra NLA og BGL her.

Les også:
EU-kommisjoen og transportørene deler ikke syn på markedet
NLA og FNTR gjør felles front