Forbundsstyret i Norges Lastebileier-Forbund (NLF) mener det er uakseptabelt at det i Norge kun eksisterer 15 godkjente døgnhvileplasser, når norske yrkessjåfører er underlagt svært strenge kjøre- og hviletidsbestemmelser. NLF krever derfor at NTP som legges frem etter påske, inneholder konkrete forslag til utbygging av mange flere døgnhvileplasser, samt budsjett og en forpliktende tidsplan.
Yrkessjåfører er pålagt å hvile, men har alt for få sikre steder å gjøre det. En undersøkelse foretatt av If og NLF blant NLFs medlemmer viser nær halvparten av NLFs medlemsbedrifter har opplevd kriminelle handlinger under oppdrag. Dette skjer ofte i forbindelse med døgnhvile. Det er et selvsagt krav fra våre medlemsbedrifter at deres sjåfører kan gjennomføre sin døgnhvil i fred og ro og i trygge omgivelser.
NLF finner det og alarmerende at under halvparten av lastebileierne som opplever ran, tyveri e.l. finner det hensiktsmessig å anmelde kriminaliteten. Dette begrunnes først og fremst med at politiet ikke prioriterer slike saker. Undersøkelsen viser videre at det er særlig på Østlandet og Sørlandet kriminaliteten skjer, sannsynlig en konsekvens av at det i Oslo ikke finnes en eneste godkjent døgnhvileplass, noe NLFs forbundsstyre mener er en skandale.
Forbundsstyret i NLF er svært bekymret over denne skremmende utviklingen, og krever derfor at NTP inneholder en nasjonal plan for etablering av flere sikre døgnhvileplasser langs norske veier. Om ikke konkrete løsninger på dette store problemet blir presentert i NTP, må NLF vurdere mulige aksjonsformer for å synliggjøre overfor myndighetene at dette er uakseptabelt. Sikkerheten til de som har veien som arbeidsplass må nå tas på alvor!

Les også:
"Savner sikre soveplasser" – en artikkel om forbundsstyrets utspill, som sto på trykk over en helside i Dagsavisen 27. mars og ble lagt på nett samme dag. Klikk på tittelen for å komme rett til nettutgaven.